6 Minute
Cadillac marchează un moment istoric la Le Mans 24 de ore 2025
Pentru prima dată în istoria legendarului circuit de anduranță, Cadillac a obținut mult-râvnita pole position la 24 de ore de Le Mans. Grație unui tur impresionant de 3:23.166 realizat de Alex Lynn pe Jota Cadillac V-Series.R, marca americană a dominat prima linie, anunțând începutul unei noi ere în categoria hypercar și revitalizându-și prestigiul pe scena motorsportului mondial.
Performanța remarcabilă a Cadillac
Turul de calificare excepțional al lui Alex Lynn a adus nu doar prima pole position din istorie pentru Cadillac la Le Mans, ci a asigurat și blocarea primei linii de către ambele Cadillac V-Series.R gestionate de Jota. Colegul său, Earl Bamber, s-a clasat cu numărul 38 la doar 0,167 secunde în urma lui Lynn, oferind un rezultat de forță care subliniază evoluția și competitivitatea prototipului LMDh al Cadillac.
Imediat după dominația Cadillac, Porsche Team Penske cu numărul 5 și Mathieu Jaminet au încheiat pe locul trei, rezistând atacului BMW M Hybrid V8 pilotat de Dries Vanthoor pe locul patru. Un alt Porsche (numărul 4, cu Nick Tandy la volan) a completat top cinci. În schimb, campioana de anul trecut, Ferrari, a avut o sesiune dificilă: Antonio Fuoco, câștigătorul din 2023, a obținut abia locul șapte cu AF Corse Ferrari 499P (#50).
Clasa Hypercar: Cadillac țintește victoria
Revenirea Cadillac a fost spectaculoasă. După un ritm solid în calificările de miercuri, echipa a livrat la momentul oportun în sesiunea decisivă Hyperpole. Deși sectorul de mijloc a fost puțin mai lent, viteza medie pe tur a lui Lynn a fost imposibil de atins pentru rivali. Cadillac este acum văzută ca una dintre favoritele la prima victorie Le Mans, performanță pe care o caută de ani de zile.
Al treilea Cadillac, înscris de Action Express Racing și condus de pilotul de rezervă F1 la Aston Martin, Felipe Drugovich, s-a clasat pe locul opt, ilustrând nivelul de implicare al constructorului american. În același timp, Porsche #5 a avut emoții, după ce Jaminet a pierdut o roată spate în timpul unui tur rapid, dar a reușit să ajungă inteligent la boxe fără pierderi majore.
Mai în spate, campania Ferrari în Hyperpole s-a komplikat: echipajul numărul 50 cu Fuoco s-a clasat doar pe șapte, iar Alessandro Pier Guidi nu a trecut de prima sesiune. Ferrari-ul galben Perrodo AF Corse #83 și Yifei Ye nu au reușit nici ele să ajungă mai sus, pornind de pe 13, imediat după Alpine #35. Deși Mick Schumacher (Alpine) a avut o primă sesiune bună, echipa #36 va lua startul de pe locul 9 din cauza unei scăderi de ritm în a doua sesiune.
Campioana Toyota a avut parte de dezamăgiri: Sebastien Buemi a ieșit în pietriș la Mulsanne după un blocaj, fiind nevoit să schimbe pneuri și rămânând cu un singur tur cronometrat, ceea ce l-a lăsat pe locul 10. Aston Martin Valkyrie (Heart of Racing, #009) a intrat în Hyperpole după excluderea Porsche #6 Penske pentru încălcarea greutății, însă Marco Sorensen nu a putut obține mai mult decât locul 15 la general la hypercar, deși a exploatat la maxim potențialul mașinii.
.avif)
Design și specificații: Cadillac V-Series.R
Hypercar-ul Cadillac V-Series.R este echipat cu un motor V8 hybrid DOHC de 5,5 litri, asistat de un MGU pe puntea față, oferind eficiență și performanță ridicate. Având la bază șasiul semnat de Dallara, mașina beneficiază de aerodinamică avansată și un design agresiv, consolidându-și statutul competitiv atât în IMSA, cât și în campionatul mondial de anduranță (WEC).
Piața și comparații
Cadillac V-Series.R concurează la clasa Hypercar alături de modele precum Toyota GR010 Hybrid, Ferrari 499P, Porsche 963, BMW M Hybrid V8 și Peugeot 9X8. Dominația Cadillac în calificările de la Le Mans îmbunătățește poziția sa printre marii constructori ai motorsportului, devenind o amenințare reală pentru nume precum Toyota sau Ferrari. Strategia de design a Cadillac pune accent pe echilibrul crucial dintre putere și fiabilitate – esențial pentru cursele de 24 de ore.
Clasa LMP2: TDS Racing obține pole position
Clasa LMP2, extrem de competitivă, l-a avut pe elvețianul Mathias Beche obținând pole-ul pentru TDS Racing cu Oreca 07 #29. Turul său final a produs o mică surpriză, depășind echipa Inter Europol Competition (#43, Tom Dillmann), care a trebuit să se mulțumească cu locul doi. AO Racing (#199) a impresionat cu locul trei, în timp ce fostul pilot F1, Pietro Fittipaldi, a adus United Autosports #22 pe cinci. Pure Racing (#37, Tom Blomqvist) a completat o sesiune Hyperpole LMP2 extrem de strânsă.

Caracteristici tehnice LMP2
Mașinile LMP2, cum ar fi Oreca 07, sunt propulsate de motoare V8 de 4,2 litri, aspirate natural, standardizate pe întregul pluton, fiind renumite pentru combinația optimă între viteză, anduranță și rolul lor în formarea viitorilor piloți de top.
Clasa GT3: Aston Martin debutează spectaculos
În noua categorie GT3 din 2025, Aston Martin Heart of Racing #27, cu Mattia Drudi la debutul său la Le Mans, a obținut pole-ul cu un tur cu peste 0,2 secunde mai rapid decât următorul concurent. Ferrari 296 GT3 #21 (Vista AF Corse, Alessandro Rovera) și BMW M4 LM GT3 #46 (WRT, Valentino Rossi) au completat podiumul, iar Mercedes AMG #61 Iron Lynx (Maxime Martin) i s-a alăturat lui Rossi în a doua linie. Porsche Manthey (Richard Lietz) și Corvette #81 de la TF Sport (Rui Andrade) au completat top șase.
Specificatii și competitivitate GT3
Mașinile de curse GT3 sunt bazate pe modele de serie, dar beneficiază de modificări majore pentru a rezista la uzură, a asigura apăsare aerodinamică și a oferi viteză, incluzând sisteme avansate de tracțiune și ABS, ideale pentru cursele de anduranță. Noul regulament a adus Ferrari, Aston Martin, BMW, Mercedes, Porsche, Corvette, Ford Mustang și McLaren într-o competiție foarte strânsă.

Surprize și momente tensionate în calificările GT3
Nu au lipsit momentele dramatice: McLaren #95 de la United Autosports, pilotat de indonezianul Sean Gelael, a trecut cu bine de un incident la șicana Mulsanne în prima sesiune, dar colegul său, Marino Sato, nu a reușit să stabilească un timp final, echipa clasându-se pe opt. Printre absențele notabile în sesiunea secundă Hyperpole au fost Ferrari #193, Ford Mustang #88 (Proton Competition) și McLaren #59 de la United Autosports, subliniind nivelul ridicat de competiție din GT3 2025.
Privind spre ziua cursei: Drumul către victorie
Pe măsură ce așteptarea pentru start crește, dublul succes Cadillac în prima linie și ritmul său competitiv exercită o presiune sporită pe favoritele consacrate precum Toyota, Ferrari și Porsche. Odată cu noile reglementări tehnice, piloți de top și o grilă ce cuprinde hypercaruri, LMP2 și GT3, ediția 2025 a Le Mans 24 de ore promite o confruntare clasică în universul curselor de anduranță.
Concluzie
Le Mans 24 de ore 2025 anunță spectacol total: Cadillac vizează prima victorie, giganții anduranței vor revanșa, iar noile reguli GT3 sporesc entuziasmul. Fie că sunteți pasionat de tehnologia de top a hypercar-urilor, de platforma de lansare LMP2 sau de duelurile acerbe din GT3, cursa din acest an are ceva de oferit fiecărui iubitor al motorsportului.

Comentarii