Schimbări Majore Pentru Angajații UAW de la Ford, GM și Stellantis în 2024

Schimbări Majore Pentru Angajații UAW de la Ford, GM și Stellantis în 2024

2025-08-08
0 Comentarii Andreea Popescu

4 Minute

Membrii Sindicatului United Auto Workers (UAW) care lucrează la cei mai mari producători auto americani—Ford, General Motors și Stellantis—se confruntă cu un sfârșit de an dificil. Industria auto americană resimte deja impactul economic al tarifelor impuse în timpul administrației Trump, ceea ce a adăugat miliarde de dolari la costurile producătorilor auto. Aceste costuri suplimentare s-au reflectat inevitabil în creșterea prețurilor la mașinile noi pentru consumatorii din Statele Unite, dar acum apare și o altă consecință importantă: angajații UAW ar putea avea mii de dolari tăiați din bonusurile anuale de profit-sharing.

Bonusurile anuale de profit-sharing au reprezentat mult timp unul dintre avantajele principale pentru membrii UAW, oferind recompense consistente atunci când companiile au avut profituri crescute. Doar anul trecut, giganții auto americani—cunoscuți ca „Big Three”—au acordat bonusuri record, ce au depășit 10.000 de dolari per angajat. Totuși, în 2024, situația s-a schimbat radical.

Din cauza creșterii costurilor generate de tarife și a scăderii marjelor de profit, se estimează că plățile de anul acesta vor fi semnificativ mai mici. Angajații Ford ar putea primi cu 27-36% mai puțin la bonusurile anuale, în timp ce lucrătorii General Motors pot pierde între 31-40% din sumele așteptate. Pentru angajații Stellantis, situația este chiar mai incertă, deoarece compania oferă profit-sharing doar dacă marja de profit din America de Nord depășește 2%. După ce a raportat o marjă negativă de -3,4% în prima jumătate a anului și a cheltuit 380 de milioane de dolari doar pe tarife în șase luni, Stellantis ar putea să nu mai acorde deloc bonusuri anul acesta dacă dificultățile financiare persistă.

Patrick Anderson, CEO al Anderson Economic Group, subliniază importanța bonusurilor de profit-sharing în sectorul auto. Aceste plăți reprezintă nu doar un venit suplimentar pentru muncitori și tehnicieni, dar sunt și un indicator cheie al sănătății industriei auto din SUA. „Bonusurile de profit-sharing au devenit un reper esențial, semnalând atât nivelurile de remunerare individuală, cât și performanța generală a industriei. Dimensiunea acestor plăți reflectă sănătatea întregului sector auto american—o scădere fiind resimțită la toate nivelurile”, explică Anderson.

Această presiune financiară vine după ce conducerea UAW a susținut impunerea tarifelor, cu speranța relansării producției autohtonе și a îmbunătățirii condițiilor de trai pentru muncitori, după ani de politici favorabile comerțului liber. Președintele UAW, Shawn Fain, a apreciat intervenția fostului președinte Donald Trump, menționând că astfel s-a încercat „stoparea dezastrului comerțului liber”. Totuși, Fain a cerut companiilor auto să nu transfere costurile generate de tarife către angajați sau clienți, solicitând și sprijin federal dacă muncitorii ar fi afectați de relocarea producției. Pe final de 2024, devine evident că aceste protecții nu au fost puse în aplicare, iar multe familii UAW sunt îngrijorate cu privire la situația financiară de la sfârșitul anului.

Tarifele aplicate industriei auto nu afectează doar bonusurile angajaților, ci influențează întreaga piață. Costurile suplimentare impuse de tarife determină creșterea prețurilor pentru mașinile noi, de la SUV-uri de familie și pickup-uri până la sedanuri performante. Acest lucru modifică poziționarea pe piață și obligă producătorii să își adapteze strategiile de producție și preț pentru a rămâne competitivi atât pe plan intern, cât și pe piețele internaționale. Numeroși analiști avertizează că producătorii auto americani, cunoscuți pentru programele solide de profit-sharing, riscă să piardă teren în fața brandurilor străine care oferă dotări similare, sisteme moderne de siguranță și designuri atractive—totul la prețuri mai accesibile.

Privind la nivel global, mulți producători auto din afara SUA nu se confruntă cu aceleași constrângeri fiscale, ceea ce le permite să mențină costuri de operare mai reduse și, uneori, să transfere aceste economii clienților. Pentru angajații din fabricile auto americane, incertitudinea legată de bonusurile de profit-sharing semnalează nevoia unor noi discuții de politici și soluții inovatoare pentru a proteja viitorul producției auto și a sprijini muncitorii care contribuie la construcția automobilelor națiunii.

Pe măsură ce 2024 se apropie de final, atât investitorii, cât și pasionații auto, vor urmări îndeaproape modul în care producătorii auto reușesc să gestioneze presiunile—îmbinând inovația în design, performanțele avansate și realitățile impuse de politicile comerciale globale.

Sursa: carscoops

Salut! Sunt Andreea și urmăresc tot ce e nou în lumea auto – de la lansări internaționale la schimbări locale. Îmi place să țin comunitatea informată, clar și rapid.

Comentarii

Lasă un Comentariu