Ce se întâmplă dacă activezi frâna de parcare electronică în mers?

Ce se întâmplă dacă activezi frâna de parcare electronică în mers?

2025-08-10
0 Comentarii Andreea Popescu

4 Minute

Introducere: Curiozitatea care nu ar trebui testată pe drumurile publice

Mulți șoferi s-au întrebat, privind butonul pentru frâna de parcare electronică (EPB): ce se întâmplă dacă îl acționez în timp ce mașina este în mișcare? Răspunsul a fost oferit de jurnaliști auto, creatori de conținut și chiar de câțiva polițiști germani — iar rezultatele sunt surprinzător de liniștitoare. Acest articol explică modul în care frâna de parcare electronică funcționează la viteză, cum poate opri mașina în siguranță la unele sisteme moderne și care sunt diferențele principale față de frânele de mână mecanice tradiționale.

Experimente practice și rezultate

Testele reale, realizate de la jurnaliști la canale populare de YouTube, au relevat un lucru clar: dacă activezi frâna de parcare electronică (EPB) în mers, sistemele moderne declanșează de obicei sistemele de control al frânării ale vehiculului, și nu blochează pur și simplu roțile din spate. În mai multe teste, inclusiv pe un autovehicul al poliției germane și în videoclipuri de la canale precum Garage 54, acționarea EPB a dus la o oprire controlată, însoțită de avertizări sonore și intervenția ABS.

Comportamentul la viteze mari

La viteze de autostradă, EPB solicită frecvent asistența sistemelor electronice de stabilitate (ESC) și a sistemului antiblocare la frânare (ABS). Dacă EPB este integrat cu tehnologiile de siguranță ale vehiculului, toate cele patru roți pot fi folosite pentru a încetini mașina într-un mod controlat. Totuși, sistemele mai vechi sau cele mai puțin integrate — inclusiv pe unele modele de lux — pot răspunde mai lent sau se bazează în special pe frânele spate, ceea ce poate afecta distanțele de oprire.

Cum sunt concepute frânele de parcare electronice moderne

Frânele de parcare electronice înlocuiesc cablurile mecanice cu motoare electrice sau actuatoare hidraulice, controlate prin software. Elementele esențiale includ motoare la etrierii spate (sau un actuator central hidraulic), o unitate de control electronic care comunică cu modulele ABS/ESC, detectare fail-safe și notificări pentru șofer (sunete, mesaje pe bord). Producătorii proiectează sistemele EPB pentru a respecta normele de siguranță și a preveni acționările accidentale, implementând restricții de viteză și, uneori, acțiuni duble pentru activare.

Performanță, siguranță și poziționare pe piață

Performanță: EPB-urile integrate cu ABS pot reduce distanța de frânare comparativ cu un blocaj exclusiv pe roțile spate, deoarece ABS-ul previne blocarea roților și maximizează tracțiunea. Siguranță: În situații de urgență — de exemplu, dacă șoferul este incapacitat — un pasager poate utiliza EPB-ul (unde sistemul permite) pentru a încetini vehiculul.

Poziționare pe piață: Frânele de parcare electronice sunt întâlnite tot mai des pe mașinile din segmentele medii și superioare, fiind integrate treptat ca dotare standard și pe modelele mainstream, datorită beneficiilor de confort, spațiu și siguranță. Producătorii premium le integrează deseori cu sisteme avansate de asistență la condus, în timp ce modelele entry-level ori mai vechi încă folosesc frâna de mână mecanică.

Comparație cu frânele de mână mecanice

Frânele de mână mecanice operează prin intermediul unor cabluri care strâng frânele spate. Dacă sunt trase brusc în mers, roțile din spate pot bloca, provocând derapaje, deoarece la frâna mecanică ABS-ul nu intervine. În schimb, frânele de parcare electronice moderne, integrate cu ABS/ESC, permit o decelerare mai sigură și mai controlată.

Sfaturi practice și concluzii

Concluzia: Nu testați frâna de parcare pe drumurile publice. Într-o situație reală de urgență, unde șoferul nu mai poate controla mașina, un EPB integrat poate reprezenta o soluție de ultimă instanță pentru a încetini mașina — dar eficiența depinde de integrarea și proiectarea sistemului. Deținătorii de vehicule cu frână de mână mecanică trebuie să știe că, dacă maneta este trasă în mers, foarte probabil va bloca roțile din spate și va crește riscul de derapaj.

Ce să verifici la automobilul tău

Consultă manualul de utilizare pentru a vedea comportamentul EPB-ului, integrarea cu ABS/ESC, limitele de viteză pentru activare și instrucțiunile pentru modul de urgență. Pentru a alege modelul potrivit, verifică lista de dotări pentru „frână de parcare electronică”, „auto hold” și nivelul de integrare ABS/ESC pentru o evaluare corectă a siguranței reale.

Sursa: carscoops

Salut! Sunt Andreea și urmăresc tot ce e nou în lumea auto – de la lansări internaționale la schimbări locale. Îmi place să țin comunitatea informată, clar și rapid.

Comentarii

Lasă un Comentariu