Breakthrough: Primul superyacht cu celulă de combustie pe hidrogen și tehnologie de ultimă oră

Breakthrough: Primul superyacht cu celulă de combustie pe hidrogen și tehnologie de ultimă oră

2025-08-14
0 Comentarii Andreea Popescu

5 Minute

Introducere

Breakthrough a apărut ca echivalentul maritim al unui concept revoluționar de vehicul electric — un superyacht de aproape 118 metri, propulsat de hidrogen, ce ilustrează cum tehnologia celulelor de combustie poate fi implementată la scară mare. Anunțat drept primul superyacht din lume cu propulsie pe bază de celule de combustie cu hidrogen și cea mai mare ambarcațiune cu motor lansată vreodată în Olanda, Breakthrough marchează un punct de cotitură între ingineria navală și generația nouă de soluții de propulsie ecologică. Construit de Feadship, pe baza unui design realizat de RWD și livrat de Edmiston, acest superyacht integrează un sistem de celule de combustie de 3MW dezvoltat de ABB, alături de un pachet complet de tehnologii pentru propulsie electrică și management energetic.

Specificații tehnice

Dimensiuni și sisteme principale

  • Lungime: ~118 metri (aproape 400 de picioare)
  • Celulă de combustie: sistem cu celule de combustie cu hidrogen de 3MW (inclusiv testare pentru alimentare cu hidrogen lichid)
  • Propulsie: Două propulsoare electrice ABB Azipod, fiecare de 3,2MW
  • Gestionarea energiei la bord: sistem ABB Power and Energy Management (PEMS) și Onboard DC Grid
  • Tehnologie suplimentară: ABB Ability Marine Pilot Control, servicii de diagnosticare la distanță, interfețe pentru conectare la țărm

Consumul energetic pentru activități auxiliare și moduri de operare

Breakthrough a fost proiectat pentru a acoperi întregul consum energetic al funcțiilor de tip "hotel load" — adică peste 70% din energia folosită de iaht — exclusiv din celulele de combustie pe hidrogen. Acesta include sistemele de climatizare, catering, divertisment și facilități pentru pasageri. Sistemul de celule de combustie poate asigura operarea silențioasă și fără emisii la ancoră timp de până la o săptămână sau poate propulsa superyachtul la viteză redusă, aproximativ 10 noduri (≈18,5 km/h).

Design și tehnologie

Designul exterior și interior al yachtului, realizat de RWD, reflectă ambiția tehnologică. Arhitectura iahtului nu se remarcă doar estetic, ci integrează și rezervoare criogenice pentru hidrogen lichid, precum și o rețea avansată de distribuție electrică de înaltă tensiune DC. ABB a adus automatizare, electrificare și servicii digitale, un pachet obișnuit pentru platforme auto de înaltă performanță, dar rar întâlnit în yachtingul tradițional. Prin comparație cu industria auto, stiva de celule de combustie funcționează asemenea unui "range extender" la bord, combinată cu un sistem de management energetic de capacitate înaltă, similar arhitecturilor EV moderne.

Performanță și autonomie

Breakthrough nu a fost conceput în principal pentru croaziere de mare viteză pe bază de hidrogen, ci pentru optimizarea funcționării fără emisii și alimentarea cu energie a tuturor sistemelor de la bord. Cu sistemul de celule de combustie de 3MW, iahtul poate rămâne silențios și fără emisii la ancoră, funcționând perfect în zone sensibile la zgomot sau restricționate din punctul de vedere al emisiilor. Propulsoarele duble ABB Azipod de 3,2MW fiecare asigură redundanță și manevrabilitate la cel mai înalt nivel, oferind un răspuns lin și un control precis al puterii, așa cum întâlnim la trenurile de rulare ale vehiculelor electrice de lux.

Poziționare pe piață și comparații

Breakthrough își ocupă un loc aparte la intersecția dintre luxul de superyacht, inovația în propulsie maritimă și sustenabilitate. Din perspectiva pieței, această navă semnalează o trecere spre segmentul superior, similară cu introducerea de către producătorii auto premium a unor modele emblematice pe hidrogen sau electrice, pentru a demonstra progresul tehnologic. Comparativ cu iahturile electrice pe baterie, celulele de combustie pe hidrogen permit operarea îndelungată a funcțiunilor de hotel fără creșterea greutății din cauza băncilor mari de baterii și asigură realimentare rapidă când infrastructura de hidrogen lichid este disponibilă. Pentru pasionații auto, proiectul reflectă aceeași dezbatere dintre vehiculele electrice pe baterii și cele cu celulă de combustie – fiecare soluție are avantajele și limitele sale în privința infrastructurii, greutății și timpului de realimentare.

Reglementări, industrie și impact cross-sectorial

Deoarece nu exista niciun precedent la această scară, Feadship, Edmiston, Lloyd's Register și partenerii au fost nevoiți să definească noi standarde de siguranță, reguli pentru echipamente și cadrul de reglementare. Tehnologia începe deja să fie adaptată pentru alte segmente navale: sistemul dezvoltat de PowerCell Group pentru Breakthrough este integrat în prezent pe feriboturile norvegiene. Acest transfer amintește de modul în care inovațiile din motoarele auto de performanță ajung ulterior în flotele de vehicule comerciale sau transport public.

Realimentare și pregătire operațională

Breakthrough a finalizat prima realimentare cu hidrogen lichid prin Air Products și a confirmat succesul acestei operațiuni, validând logistica alimentării cu hidrogen criogenic pentru superyachturi. Pentru observatorii din domeniul auto, acest pas este comparabil cu dezvoltarea infrastructurii de stații de hidrogen pentru vehiculele cu celulă de combustie — provocarea logistică este la fel de importantă ca tehnologia ambarcațiunii însăși.

Concluzie

Indiferent dacă Breakthrough rămâne sau nu în proprietate privată, superyachtul va fi una dintre principalele atracții la viitorul Monaco Yacht Show. Mai significativ, Breakthrough demonstrează că propulsia pe bază de celule de combustie și sistemele avansate de management energetic pot fi extinse cu succes din domeniul auto către platforme maritime de mare anvergură, conturând viitorul propulsiei fără emisii în transportul maritim și nu numai.

Sursa: autoevolution

Salut! Sunt Andreea și urmăresc tot ce e nou în lumea auto – de la lansări internaționale la schimbări locale. Îmi place să țin comunitatea informată, clar și rapid.

Comentarii

Lasă un Comentariu