6 Minute
Un nou reper pentru rezistența electrică
Conceptul Mercedes‑AMG GT XX — un super‑saloon de înaltă performanță care prefigurează viitorul AMG GT cu 4 uși — a doborât recorduri de distanță pentru vehicule electrice, parcurgând, după revendicare, 3.405 mile în 24 de ore pe circuitul de testare Nardò din Italia. Verificat independent, parcursul a înregistrat o viteză medie de 186 mph și s‑a bazat pe opriri pentru încărcare ultra‑rapidă de până la 900 kW pentru a minimiza timpul de staționare.
Rezumatul recordului și momente cheie ale campaniei
Marca de 24 de ore depășește recentul record al XPeng P7 de 2.461 mile și îmbunătățește încercările anterioare ale Xiaomi YU7 Max (2.451 mile) și Mercedes‑Benz CLA (2.310 mile). Realizarea GT XX a fost parte dintr‑un program intens de teste de opt zile pe ovalul de mare viteză de 7,8 mile de la Nardò, în care Mercedes‑AMG a revendicat numeroase repere de rezistență și distanță.
Dincolo de cifra de 24 de ore, AMG a raportat noi recorduri pentru 12, 48, 72, 96, 120, 144 și 168 de ore, precum și praguri de distanță la 2.000; 5.000; 10.000; 15.000; 20.000 și 25.000 de mile. Performanța principală a fost o circumnavigare continuă echivalentă: GT XX a parcurs 24.907 mile — aproximativ circumferința Pământului — în șapte zile, 13 ore, 24 minute și 7,10 secunde, într‑o provocare intitulată „În jurul lumii în 80 de zile” în omagiu lui Jules Verne.
Echipă, logistică și procedură de test
Mercedes‑AMG a folosit două prototipuri GT XX și o echipă de 17 piloți profesioniști recrutați din programul său de motorsport GT3, inclusiv pilotul Mercedes‑AMG F1 George Russell. Piloții s‑au rotit în trei schimburi, cu cinci piloți pe pistă pentru fiecare tură de opt ore. O echipă dedicată de ingineri și logistică la marginea pistei a lucrat alături de o echipă de misiune din Affalterbach care a coordonat strategia de încărcare, cu peste 100 de persoane sprijinind campania de opt zile.
Cum a atins GT XX recordurile
Mercedes‑AMG atribuie rulărilor record trenului de propulsie electric avansat al mașinii, managementului termic și strategiei de încărcare. Conform CEO‑ului Michael Schiebe, GT XX combină două motoare cu flux axial în spate cu un al treilea motor în față, funcționând pe o arhitectură de 800 de volți și oferind o putere combinată de aproximativ 1.341 bhp. Această configurație de putere înaltă asigură performanțe semnificative, permițând în același timp încărcări la viteză mare și comportament termic stabil în timpul rulărilor prelungite la mare viteză.
Tehnologia bateriei și încărcarea rapidă
GT XX folosește un pachet de baterii cu celule cilindrice de 114 kWh dezvoltat intern cu sprijinul diviziei de grupuri propulsoare Formula 1 AMG din Brixworth. Celulele sunt imersate în ulei și răcite direct printr‑un circuit de lichid de 40 de litri menținut la temperatură constantă. AMG afirmă că imersia în ulei îmbunătățește transferul de căldură comparativ cu sistemele convenționale, permițând rate de încărcare ultra‑înaltă susținute fără degradare accelerată.
Acest avantaj termic a stat la baza unei strategii de reaprovizionare cu energie folosind încărcări scurte și frecvente, foarte rapide, între 850 kW și 900 kW — o capacitate pe care Mercedes o spune capabilă de realimentări teoretice de circa 249 mile în aproximativ cinci minute. Opririle scurte în pit stop și o viteză de croazieră atent selectată au fost esențiale pentru maximizarea distanței într‑fereastra de timp fixă.

Strategia de viteză și simulările
Deși prototipul ar fi putut rula mai repede, rulările de recunoaștere și simulările au identificat 186 mph ca ritmul optim sustenabil care echilibrează viteza pe tur cu numărul și durata opririlor pentru încărcare, pentru a obține cel mai rapid timp total de parcurgere a distanței.
Specificații ale vehiculului și ținte de performanță
Principalele specificații publicate ale GT XX și repere inginerești:
- Tren de rulare: Tri‑motor (două motoare axiale în spate, unul frontal)
- Arhitectură: Sistem de 800 de volți
- Putere maximă: ~1.341 bhp
- Baterie: 114 kWh celule cilindrice, răcire directă prin imersie în ulei
- Capacitate de încărcare: Până la 900 kW
- Distanță demonstrată în 24 de ore: 3.405 mile la o viteză medie revendicată de 186 mph
Design și poziționare pe piață
GT XX este un concept de super‑saloon care prefigurează direcția de design și mecanică pentru viitorul AMG GT Coupé cu 4 uși. Deși nu este un vehicul de producție, GT XX funcționează ca demonstrator de tehnologie pentru modelele bazate pe platforma AMG.EA. Mercedes a declarat că derivatele de producție vor prelua elemente cheie ale pachetului mecanic GT XX, iar GT 4‑Door Coupé de serie este programat pentru Marea Britanie spre sfârșitul anului 2026. Țintele de producție includ 0‑62 mph în sub 2,5 secunde și o viteză maximă de 224 mph, subliniind intenția AMG de a menține performanța drept nucleu al strategiei electrice.

Comparații și ce înseamnă asta pentru reperele de performanță EV
Spre deosebire de deținătorii de record derivați din producție, precum XPeng P7 și Xiaomi YU7 Max, GT XX este un prototip conceput pentru a valida tehnologia electrică de generație următoare. Realizările sale evidențiază însă importanța tot mai mare a încărcării rapide, managementului termic și arhitecturilor electrice de înaltă putere în extinderea rezistenței în lumea reală și a vitezei medii pentru vehiculele electrice de performanță. Pentru cumpărători și entuziaști, parcursurile record ale GT XX semnalează faptul că AMG intenționează să ofere modele electrice care păstrează ADN‑ul performanței mărcii, aducând în același timp capabilități avansate de baterie și încărcare pe piață.
Perspective: De la prototip la showroom
Campania Mercedes‑AMG de la Nardò continuă tradiția mărcii de a împinge limitele inginerești — o linie care datează din epoca mașinilor experimentale precum C111. Recordurile GT XX sunt o previzualizare concretă a capabilităților pe care Mercedes intenționează să le comercializeze pe platforma AMG.EA, inclusiv planul pentru un super‑SUV de 1.000 bhp destinat Marii Britanii în 2027. Pentru cumpărătorii de EV de performanță, acea foaie de parcurs promite încărcare foarte rapidă, viteză impresionantă în linie dreaptă și rezistență susținută la mare viteză în viitoarele modele electrificate AMG.
Sursa: autocar.co

Comentarii