4 Minute
Schimbarea surprinzătoare de design a BMW pe pista de curse
După ani în care grilele "kidney" au crescut constant pe modelele sale de stradă, BMW face o schimbare de direcție — cel puțin pentru mașinile sale de curse. Pentru sezonul 2026, BMW M Hybrid V8 LMDh va avea deschideri ale grilei "kidney" de dimensiuni reduse, concepute pentru a îmbunătăți aerodinamica și eficiența răcirii. Deși fanii fasciilor frontale mai compacte nu vor vedea această modificare pe modelele de serie precum iX, Seria 4 sau Seria 7, această evoluție transmite un semnal important despre modul în care deciziile de design funcțional influențează programul de motorsport al BMW.
Schimbări de design și obiective aerodinamice
Grile mai mici și un splitter nou
Modificarea principală pentru M Hybrid V8 2026 este restrângerea deschiderii grilelor "kidney". Combinată cu un splitter frontal reproiectat, grilele mai mici contribuie la gestionarea fluxului de aer în mod mai constant pe o varietate de circuite — de la drepte la mare viteză până la tronsoane mai tehnice și înguste. BMW păstrează iluminarea perimetrală caracteristică în jurul grilelor, astfel încât mașina de curse rămâne imediat recognoscibilă pe pistă, beneficiind totodată de avantaje aerodinamice măsurabile.
Specificații ale vehiculului
M Hybrid V8 este o mașină construită special pentru clasa LMDh: un șasiu italian Dallara, un V8 de curse conceput de BMW și elementele standardizate hibride impuse de regulile clasei. Sistemul hibrid specific include un motor și pachet electronic de la Bosch, o cutie de viteze XTrac și o baterie Fortescue Zero. Această combinație oferă un echilibru între puterea termică și cuplul electric, optimizat pentru cerințele curselor de anduranță precum IMSA și Campionatul Mondial de Anduranță (WEC).

Performanță și palmares în curse
Competițiile din IMSA din 2023 și WEC din 2024 au permis M Hybrid V8 să arate momente de competitivitate. Mașina a obținut mai multe victorii în IMSA și se situează bine în clasament (echipajul #24 este în prezent pe locul trei în IMSA), dar forma din WEC și la Le Mans a fost inegală — cu doar câteva podiumuri și un rezultat la Le Mans care încă lasă loc de îmbunătățire. BMW urmărește clar o ritmicitate mai constantă și performanțe de anduranță mai fiabile cu noile actualizări aerodinamice.
Poziționare pe piață și strategia echipei
Deși această reducere a grilei nu va apărea pe mașinile de serie, lecțiile inginerești obținute din dezvoltarea LMDh influențează adesea strategia de performanță a BMW la scară mai largă. Într-o schimbare organizatorică notabilă, BMW va încheia colaborarea de lungă durată cu partenerul american Rahal Letterman Lanigan (RLL) anul viitor; echipa europeană WRT este menționată ca posibil candidat pentru a rula M Hybrid V8 în America. BMW vizează rezultate mai puternice la evenimentele de marcă — în special la 24 de ore de la Le Mans, unde cel mai bun rezultat al programului rămâne sub așteptări.
Competitori și comparații
M Hybrid V8 concurează într-un pluton aglomerat LMDh împotriva unor intrări de la Acura, Alpine, Cadillac și Porsche, în timp ce se măsoară și cu Le Mans Hypercars de la Ferrari și Toyota. Fiecare constructor echilibrează furnizorii de șasiu, integrarea sistemelor hibride și dezvoltarea aerodinamicii în mod diferit — iar decizia BMW de a restrânge grilele pentru 2026 este un exemplu de schimbare mică, dar țintită, menită să reducă decalajul față de liderii clasei.
Toate privirile vor fi ațintite asupra Rolex 24 de la Daytona din ianuarie, pentru a vedea dacă aceste rafinamente se vor transforma în un ritm de cursă mai stabil și o fiabilitate sporită la anduranță. Pentru pasionați și ingineri deopotrivă, mișcarea BMW subliniază cum funcționalitatea poate remodela chiar și cele mai iconice elemente de design în urmărirea performanței pe pistă.
Sursa: motor1

Comentarii