Miniștrii UE resping controalele tehnice anuale — impact

Miniștrii europeni ai Transporturilor au respins trecerea la ITP anual pentru vehiculele mai vechi de 10 ani. Află ce înseamnă decizia pentru șoferii din România, piața auto locală, și ce măsuri privind emisiile și odometrele rămân în discuție.

Comentarii
Miniștrii UE resping controalele tehnice anuale — impact

3 Minute

Miniștrii europeni ai Transporturilor au respins propunerea Comisiei Europene de a introduce controale tehnice anuale obligatorii pentru autoturismele și camionetele mai vechi de 10 ani. În prezent, în Uniunea Europeană ITP-ul pentru astfel de vehicule rămâne obligatoriu la două în doi ani, iar state precum Franța și Germania aplică reguli mai stricte pentru mașinile vechi de peste patru ani.

De ce a fost respinsă propunerea

Decizia, luată la reuniunea de la Bruxelles, a fost motivată de dorința ministrilor de a nu impune costuri suplimentare proprietarilor de vehicule. În comunicat se menționează preocuparea pentru accesibilitatea mobilității, în special în piețe cu un parc auto second-hand mare, cum este și România.

Măsuri parțial agreate și următorii pași

Deși au respins trecerea la inspecții anuale, miniștrii au aprobat parțial propuneri ale CE privind noi metode de testare a emisiilor de NOx și particule fine și prevederi împotriva trucării odometrelor. Aceste recomandări trebuie însă aprobate de Parlamentul European pentru a deveni lege; în caz de dezacord între CE, Consiliu și Parlament este nevoie de negocieri pentru compromis.

Context statistic

Comisia Europeană a reamintit că aproximativ 19.800 de persoane au murit în accidente rutiere anul trecut, argument folosit pentru modernizarea regulilor de control tehnic.

Impact local: piața auto din România și comparații cu Lietuva

Pentru șoferii din România, menținerea verificărilor la doi ani înseamnă evitarea unor costuri regulate suplimentare, importante în condițiile în care prețurile mașinilor second-hand și costurile de întreținere au crescut. Piața auto din România rămâne foarte orientată spre importuri second-hand, iar trendurile din Lietuvos automobilių rinka (Lietuva) arată un comportament similar: multe mașini rulate intră pe piață, în special în centre urbane precum Vilniuje sau Kaune. Așadar, decizia influențează și dinamica schimburilor transfrontaliere de vehicule second-hand.

Specificații, design și performanță — ce contează pentru ITP

Controalele tehnice vizează sisteme esențiale: frâne, suspensie, emisii, iluminare și integritatea structurală. Din punct de vedere al specificațiilor, modele cu motoare diesel mai vechi pot fi mai sensibile la noile metode de testare a NOx; designul și greutatea vehiculului influențează uzura frânelor și consumul. Pentru posibilii cumpărători din România, aceste aspecte se traduc în costuri de reparație și în depreciere — factori importanți în poziționarea pe piață a unui model.

Performanță și poziționare pe piața locală

Modelele apreciate de șoferii români pentru fiabilitate și costuri de întreținere scăzute rămân populare. Pe măsură ce testele de emisii devin mai stricte, cererea pentru vehicule moderne, cu tehnologii de filtrare și motoare mai curate, va crește. Acest lucru influențează prețurile second-hand: mașinile conforme cu noile teste vor păstra o valoare mai bună pe piață.

Concluzii pentru șoferii români

Decizia Consiliului UE păstrează status quo: ITP la doi ani pentru majoritatea vehiculelor. Totuși, introducerea unor teste mai avansate pentru emisii și măsuri anti-fraudă poate însemna reparații punctuale pentru vehiculele mai vechi. Pentru proprietarii din România, recomandarea este să verifice periodic starea tehnică a mașinii, să țină evidența reală a kilometrajului și să ia în calcul costurile potențiale înainte de achiziția unui autovehicul second-hand.

Sursa: adevarul

Lasă un Comentariu

Comentarii