De ce românii schimbă mașina mai des și ce înseamnă

Studiu carVertical: românii parcurg mai puțini km cu aceeași mașină decât media europeană, dar o schimbă mai des. Ce înseamnă pentru piața second-hand din România, importuri și cum să verifici fiabilitatea.

Comentarii
De ce românii schimbă mașina mai des și ce înseamnă

6 Minute

Cumpărarea unei mașini second-hand în România nu mai înseamnă doar alegerea mărcii sau a motorizării: istoricul auto, numărul de proprietari și modul în care au fost parcurși kilometrii au devenit factori decisivi. Un studiu carVertical, bazat pe rapoarte reale generate între ianuarie și octombrie 2025 din 18 ţări europene, arată că proprietarul român parcurge în medie 63.554 km cu o mașină înainte să o vândă — sub media europeană de 75.928 km. Datele provin din verificări efective în platformă, nu din estimări teoretice.

Ce relevă acești indicatori pentru piața auto din România

Deși românii înregistrează un kilometraj mediu anual apropiat de cel european (15.425 km/an), perioada de păstrare a unui vehicul este mai scurtă: în medie 4,1 ani. Aceasta explică de ce kilometrii parcurși cu același vehicul sunt mai puțini — nu pentru că românii conduc mult mai puțin, ci pentru că își schimbă mașinile mai frecvent. Pe piața locală, rezultatul este o ofertă bogată de mașini second-hand cu câțiva proprietari și kilometraj total decent, însă pot exista diferenţe de calitate în funcție de întreținere și istoricul proprietarilor.

Comparativ: care țări „stoarc” mașinile și care le schimbă rapid

Există pieţe unde vehiculele sunt folosite intens înainte de vânzare: în Polonia proprietarii stau cu o mașină în medie 112.977 km, în Slovacia 109.044 km, iar în Portugalia 108.256 km. În schimb, în Serbia o mașină rămâne la același proprietar doar 18.807 km, iar în Ucraina 22.580 km. Exemple precum Spania (23.186 km/an) sau Finlanda (21.213 km/an) combină un rulaj anual ridicat cu cicluri de proprietate relativ scurte — ceea ce poate ascunde uzuri rapide.

Cât de relevanți sunt kilometrii pentru fiabilitate?

Kilometrajul brut nu spune întreaga poveste. CarVertical subliniază că intensitatea utilizării (kilometri pe an), numărul de proprietari și perioadele de condus intens sunt indicatori critici pentru longevitate. O mașină folosită intens pe distanţe scurte (trasee urbane) sau condusă agresiv poate avea aceeași cifră de kilometri ca una folosită în călătorii lungi dar cu stres mecanic mai mic. De aceea, rapoartele de istoric evidenţiază perioadele de condus intens — informație esențială pentru cumpărătorii din București, Cluj sau Timișoara care urmăresc fiabilitatea pe termen lung.

Cât timp păstrează românii o mașină și ce înseamnă pentru cumpărător

Durata medie de deținere

Un proprietar român păstrează o mașină în medie 4,1 ani. În Portugalia durata urcă la 7,2 ani, în Polonia la 6,1 ani, iar în Lituania la 5,5 ani. La polul opus, în Serbia și Ucraina mașinile se schimbă la 1,1 ani. Pentru piața românească, 4,1 ani marchează un echilibru: nu este o piață extrem de volatilă, dar nici una fidelă proprietății pe termen lung. Asta influenţează oferta: mai multe unități disponibile, prețuri competitive, dar variabilitate mare în privința întreținerii.

De unde merită să imporți o mașină și care sunt piețele riscante

Clasificarea carVertical indică Cehia, Finlanda, Spania și Ucraina printre piețele cu risc crescut pentru import: combinaţia de rulaj anual mare şi cicluri scurte de proprietate poate ascunde probleme. În Spania, proprietarii parcurg în medie 23.186 km/an; în Ucraina vehiculele se schimbă foarte rapid, iar media anuală este 19.816 km. Pe de altă parte, Germania, Lituania (Lietuva / Lietuvos automobilių rinka), Portugalia şi Regatul Unit sunt percepute ca zone mai sigure: deținere mai lungă și rulaj anual moderat — factori care contribuie la întreținere predictibilă şi istorice mai clare.

Importurile din Lituania și impactul asupra pieței românești

Importurile din Lietuva (Lietuva) au crescut în ultimii ani; mulți cumpărători români caută oferte din Vilniuje sau Kaune, mizând pe prețuri atractive. Pentru cumpărătorii din România, însă, este crucial să verifice istoricul exact: reînmatriculări, service-uri înregistrate și posibile perioade de exploatare intensă. Piața din Vilniuje și Kaune poate oferi mașini bine întreținute, dar și unități cu kilometraj corectat — evaluarea riguroasă rămâne esențială.

Specificatii, design și performanță: ce caută românii pe second-hand

Pe piața românească, preferințele influenţează și ele dinamica: SUV-urile compacte și hatchback-urile eficiente rămân foarte populare în orașele mari, iar dieselul încă are cotă pe segmentele de kilometraj mare (deși hibridele cresc constant). Iată cum specificațiile modelelor influenţează decizia:

Motor și performanță

Mulți cumpărători români preferă motoare între 1.2–2.0 TDI/TDI echivalente diesel sau 1.4–1.6 pe benzină, echilibrând consum și costuri de întreținere. Modelele cu turbocompresor oferă dinamism, dar sunt sensibile la faptul că întreținerea regulată (ulei, intercooler, turbina) a fost făcută. Pentru cei din Bucovina sau zone montane, cuplul motor mare contează, iar pentru naveta urbană prioritare sunt consumul și dimensiunile compacte.

Design și confort

Pe piața second-hand designul influenţează prețul de revânzare: interior bine întreținut, tapițerie fără uzură, și dotări moderne (climatizare automată, senzori, infotainment) cresc atractivitatea. Românii cumpără frecvent mașini cu niveluri medii de echipare care combină consum redus cu dotări suficiente pentru trafic urban.

Poziționare pe piață și fiabilitate

Modelele cu reputație de fiabilitate (ex: compacte germane sau japoneze) au cerere crescută și un preț stabil pe piața second-hand din România. Oferta bogată în orașe mari afectează prețurile: în București sau Cluj, surplusul de mașini bune menține prețurile competitive, în timp ce în orașe mai mici cumpărătorii plătesc mai mult pentru unități în stare foarte bună.

Ce ar trebui să verifice un cumpărător din România

Pe lângă kilometraj, cumpărătorii trebuie să urmărească: numărul de proprietari, istoricul de service, perioadele de condus intens și documentele de import/reînmatriculare. În cazul importurilor din Lietuvos automobilių rinka sau altă piață europeană, este recomandat un raport complet carVertical sau echivalent, verificarea seriei VIN și o inspecție tehnică detaliată.

Concluzie

Pentru cumpărătorii români, nu doar marca sau anul de fabricație contează: țara de proveniență a mașinii, numărul de proprietari, durata de deținere și kilometrajul anual sunt filtre esențiale. Piața din România oferă multe oportunități — atât prin importuri din ţări precum Lietuva, cât şi prin oferta internă — dar riscul rămâne real dacă istoricul nu este clar. O decizie informată, bazată pe rapoarte de istoric și verificări tehnice, rămâne singura cale sigură pentru a cumpăra un second-hand cu adevărat fiabil.

Sursa: playtech

Lasă un Comentariu

Comentarii