6 Minute
BMW's next small electric crossover spotted testing
Crossover-ul electric compact al BMW, cunoscut pe plan prototip ca iX1 2028, a fost surprins în teste purtând o camuflare densă — iar mai multe indicii sugerează o reproiectare tehnică şi vizuală substanţială. Imaginile noastre spion prezintă un vehicul care preia elemente de design de la iX3 mai mare, dar care lasă să se întrevadă şi o tranziţie către arhitectura electrică Neue Klasse a BMW; o schimbare care ar putea redefini oferta electrică de intrare a mărcii.
What stands out at first glance
Mula de test afișează o grilă verticală kidney înaltă, asemeni iX3, mânere de ușă retractabile şi o poziţie coborâtă a plăcuţei de înmatriculare spate. Punctele rigide — îmbinările şi jocurile dintre panouri în jurul uşilor şi aripilor — par modificate suficient pentru a sugera fie o reconfigurare semnificativă a actualelor subansamble FAAR/UKL, fie o migrare completă la platforma Neue Klasse. În interior, se vede clar un ecran central foarte mare, în acord cu ultima versiune de software iDrive X şi interfaţa Panoramic Vision a BMW, ceea ce indică o actualizare software/hardware consistentă cu modelele EV recente.

Highlights:
- Mânere de ușă retractabile şi un design de grilă verticală mai pronunţat
- Ecran central de mari dimensiuni şi integrare iDrive X
- Sistem de subansamblu inferior plat şi anvelope cu rezistenţă scăzută pentru eficienţă sporită
- Orificiu de încărcare pe partea dreaptă-spate şi aşteptarea unei arhitecturi compatibile cu 800 V
Platform, production timeline and model codes
BMW pare să testeze prototipul cu ampatament obişnuit NB5; există şi o variantă NB6 cu ampatament lung planificată exclusiv pentru pieţele din China. Conform sincronizării industriei deduse din ciclul de testare, facelift-ul pentru X1 cu motoare termice intră în producţie în jurul lunii iulie 2027, în timp ce iX1 complet reproiectat pe baza Neue Klasse ar urma să fie lansat spre sfârşitul anului, în noiembrie 2027. BMW nu a confirmat oficial aceste date, dar calendarul este coerent cu strategia mai largă a constructorului privind extinderea electrică.

Design and technology cues
Camuflajul ascunde elemente de finisaj orizontale care vizual conectează blocurile optice frontale, mărind impresia de lăţime. O umflătură curioasă peste portbagajag leagă carcasele temporare ale stopurilor — o alegere de design care ar putea ascunde inscripţionarea modelului sau integra grafica luminoasă. Prototipul rulează pe anvelope cu rezistenţă redusă şi este echipat cu senzori pe roţi pentru a măsura eficienţa şi dinamica de rulare în timpul sesiunilor de test. Aceste teste detaliate au rolul de a rafina rulajul, zgomotul la interior, precum şi comportamentul la frânare regenerativă.
La fel ca iX3 şi viitorul i3, următoarea generaţie a iX1 este aşteptată să vină cu suita software şi infotainment actualizată a BMW, incluzând iDrive X şi Panoramic Vision. Volanul şi ergonomia cabinei par să urmeze direcţia adoptată de ultimele modele electrice BMW, accentuând o similitudine de familie care merge din design şi până la experienţa digitală pentru utilizator. Acest lucru înseamnă integrare mai bună cu servicii conectate, actualizări OTA (over-the-air) şi posibilităţi extinse de personalizare a interfeţei.
Battery, range and charging
Trecerea la Neue Klasse implică, cel mai probabil, o actualizare semnificativă a arhitecturii electrice: un sistem la 800 V este anticipat, ceea ce va permite încărcări DC mult mai rapide comparativ cu sistemele clasice de 400 V. Avantajele practice includ timpi de încărcare mai scurţi la staţiile de mare putere şi o gestionare termică mai eficientă, favorabilă pentru sesiuni de încărcare repetate şi pentru performanţă în condiţii stricte. Totuşi, capacitatea bateriei pentru iX1 va fi probabil mai mică decât cea maximă de 108,7 kWh a iX3, întrucât iX1 are dimensiuni exterioare şi ampatament mai mici, ceea ce impune compromisul între volum de baterie, greutate şi caracteristici de condus urbane.

For reference:
- Modelul iX3 cu cea mai mare autonomie (situaţie octombrie 2025): WLTP până la 805 km (500 mile) şi capacitate de încărcare până la 400 kW
- iX1 actual: autonomie WLTP în jur de 474 km (295 mile); preţ de pornire aproximativ 48.800 € pentru versiunea eDrive20 cu un singur motor
- iX3 50 xDrive: preţ de la circa 68.900 €
Se poate anticipa că iX1 2028 va sacrifica parcă mai mult din autonomie în favoarea eficienţei şi agilitaţii urbane, oferind totodată viteze de încărcare semnificativ mai mari datorită sistemului la tensiune superioară. În practică, asta înseamnă că utilizatorii urbani vor beneficia de timpi de încărcare care pot reduce întreruperile lungi în deplasări cotidiene şi de o gestionare termică care prelungeşte viaţa bateriei în timp.
Market positioning and outlook
iX1 nu este comercializat în Statele Unite, însă reprezintă în prezent unul dintre cele mai bine vândute modele electrice BMW în Germania — o piaţă în care modelele compacte premium continuă să aibă cerere pentru utilizarea urbană şi suburbană. Trecerea la Neue Klasse va consolida probabil atractivitatea iX1 în Europa şi China, unde vehiculele electrice compacte cu încărcare rapidă şi sisteme infotainment avansate sunt foarte căutate. Varianta cu ampatament lung NB6, destinată exclusiv Chinei, va răspunde preferinţei regionale pentru spaţiu sporit la locurile din spate, un factor decisiv în achiziţiile locale.
Citat: „Acest viitor iX1 pare a fi încercarea BMW de a aduce tehnologie de maşini mari într-un format compact — eficienţa Neue Klasse învelită într-un crossover prietenos cu oraşul.”
Per ansamblu, imaginile spion indică faptul că BMW pregăteşte o evoluţie substanţială pentru iX1, mai degrabă decât un simplu facelift. Aşteptaţi-vă la un exterior mai modern, electronice îmbunătăţite, încărcare mai rapidă şi o reconfigurare a ambalării pachetelor interne care reflectă direcţia de proiectare orientată către EV a mărcii. În plus, trecerea la o arhitectură comună Neue Klasse permite optimizarea costurilor de producţie pe termen mediu, scalarea tehnologiilor şi integrarea mai facilă a funcţiilor de conducere asistată şi conectivitate avansată, aspecte care pot transforma modul în care BMW poziţionează vehiculele compacte în segmentul premium.
Sursa: autoevolution
Lasă un Comentariu