R129 vs R44: ce înseamnă noile reguli pentru scaune auto

Află diferențele cheie între standardele UN R129 (i-Size) și ECE R44/04, ce teste se aplică, rolul ancorilor inferioare și cum interpretează ADAC, Stiftung Warentest și Plus Test rezultatele pentru scaunele auto ale copiilor.

Comentarii
R129 vs R44: ce înseamnă noile reguli pentru scaune auto

5 Minute

Reglementările europene pentru scaunele auto destinate copiilor s-au modernizat semnificativ în ultimul deceniu. Dincolo de etichete și abrevieri, schimbările influențează direct modul în care sunt testate scaunele, cât de mult timp un copil trebuie să meargă cu spatele la drum și ce criterii (înălțime sau greutate) determină trecerea la poziția înainte.

Ce aduce UN R129 (i-Size) — focus pe înălțime și impact lateral

UN R129, cunoscut și ca i-Size, este cel mai recent standard european pentru aprobarea scaunelor de copil. Spre deosebire de vechiul standard bazat în principal pe greutate, R129 pune accent pe înălțimea copilului ca criteriu principal de potrivire a scaunului. Testele standard includ impact frontal, impact lateral și — pentru scaunele orientate cu spatele — impact posterior. Testele folosesc dummies moderne, denumiți Q-dummies, care reflectă mai bine anatomia și fragilitatea unui sugar sau copil mic.

O modificare esențială introdusă în R129 este obligativitatea poziției rear-facing (cu spatele la direcția de mers) până la vârsta de 15 luni. În practică, asta înseamnă că părinții trebuie să mențină copiii în scaunul orientat cu spatele cel puțin până la această vârstă, sau până când copilul ajunge înălțimea maximă admisă de scaun pentru poziția forward-facing.

Există și reguli privind masa totală în sistemele ISOfix: pentru scaunele instalate cu ISOfix, suma dintre greutatea copilului și greutatea scaunului nu trebuie să depășească 33 kg. În scaunele fixate cu centura mașinii, producătorul specifică greutatea maximă testată și indicată pe eticheta de aprobare a scaunului (pe aceasta veți găsi înscrise atât limitele în greutate, cât și pe cele în înălțime).

Ancorele inferioare (lower tether) — ce sunt și de ce contează

Revizia -04 a R129, introdusă în iunie 2024, adaugă definiții clare și teste suplimentare pentru punctele de prindere inferioare (lower tether anchorages). Aceste ancore suplimentare oferă puncte adiționale de conectare între scaun și caroseria mașinii, îmbunătățind stabilitatea în cazul unui impact — în special pentru scaunele pentru copii mai mari fixate cu centura. Modele ca BeSafe Stretch & Stretch B sunt deja aprobate conform R129-04, ceea ce înseamnă că au trecut și testele pentru aceste ancore.

ECE R44/04 — vechiul standard și ce înseamnă pentru părinți

ECE R44/04 este standardul european anterior, centrat pe categorii de greutate (de exemplu, 0–9 kg, 9–18 kg etc.). Principalul său dezavantaj este că nu a impus testarea la impact lateral și a folosit dummies mai vechi (P-dummies), mai puțin reprezentativi pentru biomecanica copilului. Sub acest regim, orientarea rear-facing era obligatorie până la 9 kg.

Deși R44/04 este în curs de eliminare pentru produse noi, scaunele certificate R44 pot fi folosite în continuare — nu există o interdicție de utilizare a modelelor deja cumpărate sau obținute second-hand, cu excepția uzurii sau a depășirii duratei de viață recomandate de producător. Din septembrie 2024 nu mai pot fi puse în vânzare scaune noi aprobate doar sub R44.

Teste independente și organizații: ADAC, Stiftung Warentest, Plus Test

Pentru a completa reglementările oficiale, testele realizate de organizațiile independente oferă informații esențiale pentru consumatori. ADAC (clubul auto german) realizează bi-anual teste de scaune pentru copii în piață, unde 50% din nota finală se bazează pe nivelul de siguranță (inclusiv rezultate la crash-test), iar cealaltă jumătate pe ușurința în utilizare, confort, instrucțiuni și metode de instalare. Este important de reținut că metodologia ADAC folosește un scenariu „worst-case”, astfel încât performanța slabă într-un aspect poate trage în jos scorul total.

Stiftung Warentest organizează testele de consumatori în Germania, iar ADAC efectuează partea de crash-test. Mai multe organizații europene de consum (membre ICRT) republică rezultatele în diferite formate — de exemplu, WHICH în UK.

Plus Test, realizat de VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute), este un set de teste voluntare și foarte stricte. După actualizarea protocolului din 2023, testul Plus nu mai acceptă scaune orientate înainte (forward-facing) pentru copii mici; ideea centrală este ambițioasă: niciun copil așezat într-un scaun recomandat de Plus Test nu ar trebui să sufere răni periculoase sau fatale în urma unui accident.

Expert Insight

„Schimbarea de la criteriul greutății la cel al înălțimii și introducerea testelor laterale sunt pași importanți în alinierea evaluării riscului real pentru copii”, spune Dr. Andrei Popescu, specialist în biomecanică și consultant pentru siguranța pasagerilor. „Q-dummies oferă date mai fidele despre modul în care forțele se transmit asupra gâtului și trunchiului sugarilor — asta explică și recomandarea clară pentru rear-facing până la minimum 15 luni.”

În final, alegerea unui scaun auto ar trebui să combine respectarea standardelor (verificați eticheta de aprobare), rezultatele testelor independente (ADAC, Stiftung Warentest, Plus Test) și potrivirea reală pentru copilul vostru (înălțime, poziție rear-facing cât mai mult timp, compatibilitate ISOfix și ancore suplimentare). Un scaun modern aprobat R129-04 oferă o protecție mai actuală împotriva unor tipuri de impacturi care anterior nu erau testate riguros.

Lasă un Comentariu

Comentarii