Noile autostrăzi în România: ce înseamnă pentru șoferi

Planul de extindere al autostrăzilor din România (2026–2030): tronsoane, termene și efecte asupra șoferilor și pieței auto locale. Impact asupra modelelor preferate, prețurilor și comparații cu piața din Lietuva.

Comentarii
Noile autostrăzi în România: ce înseamnă pentru șoferi

4 Minute

Ritmul de extindere al rețelei de autostrăzi din România rămâne puternic, după deschiderile importante din 2024 și 2025. Estimările pentru următorii ani mențin trendul: în 2026 se anticipează între 200–250 km de autostradă, concentrat în special pe A3 (Transilvania) și A7 (Moldova), plus finalizarea inelului de centură A0 în jurul Bucureștiului. Pentru 2027 sunt prognozate alte 100–150 km, inclusiv tronsonul lipsă al A1 între Deva și Lugoj, segmente din A13 (Sibiu–Brașov) și primele loturi din A8. În prezent sunt în execuție aproximativ 750 km de autostrăzi, dintre care 400 km ar putea fi finalizați până la sfârșitul lui 2027, ceea ce ar duce România peste pragul de 1.800 km de drumuri de mare viteză.

Care sunt tronsoanele majore și calendarul estimativ

Pe lângă A3 și A7, proiectele majore includ segmente dificile din A1 și A8 (tronsoane montane care cer soluții inginerești complexe). De asemenea, două drumuri expres cu complexitate redusă — Arad–Oradea și Focșani–Brăila — sunt contractate, dar din motive de finanțare lucrările vor începe probabil în 2027 cu finalizare estimată în 2028. Alte 300–400 km se află în pregătire sau licitație, cu posibila semnare a contractelor în 2026; printre ele se numără legăturile A7–Iași și continuarea A7 la nord de Pașcani.

Stadiu pe segmente ale A7 (nord de Adjud)

  • Adjud–Bacău: deschiderea traficului estimată pentru Paște 2026, probabil mai degrabă în mai 2026, în funcție de vreme;
  • Centura Bacău: deja deschisă;
  • Bacău–Pașcani: estimare pentru a doua parte a anului 2026;
  • Pașcani–Suceava: loturile atribuite, contractele sunt în curs de transfer pe programul de finanțare SAFE, semnare preconizată în 2026 și finalizare în 2028;
  • Suceava–Siret: urmează licitațiile de execuție, finalizare estimată 2029–2030.

Impact pentru șoferii din România și piața auto locală

Extinderea autostrăzilor influențează direct preferințele cumpărătorilor auto din România. Mai multe tronsoane rapide încurajează achiziția de modele pentru drum lung — diesel eficiente sau hibride pe distanțe mixte, dar și electrice cu autonomie reală peste 400 km, în contextul dezvoltării infrastructurii de încărcare. În comparație cu piețe precum Lietuva și Lietuvos automobilių rinka, România rămâne atractivă prin costuri mai mici la mașinile second-hand și oferte competitive pentru modele noi. Șoferii din Vilniuje și Kaune observă similitudini: conectivitate mai bună duce la creșterea cererii pentru vehicule confortabile și cu sisteme avansate de asistență la condus.

Specificații, design și performanță: ce caută românii

Pe segmentul familiei și al compact-SUV-urilor, cumpărătorii români apreciază motoare economice, suspensie confortabilă pentru drumuri lungi și un pachet de siguranță bogat. Modelele electrice trebuie să ofere performanțe competitive (0–100 km/h solide și funcționare la temperaturi scăzute) și un design practic. Pentru flote și transport rutier, consumul și costul total de utilizare rămân criterii cheie. În România, prețurile la mașini noi au urmat trenduri similare celor din Europa, dar piața second-hand oferă în continuare variante accesibile pentru tineri și antreprenori.

Concluzii: ce înseamnă pe termen lung

Finalizarea a sute de kilometri de autostradă până în 2027 și proiectele planificate pentru 2028–2030 vor transforma mobilitatea în România: reduceri de timp de deplasare, creșterea siguranței și oportunități pentru dezvoltarea industriei auto locale și a serviciilor conexe. Pentru dealerii și importatorii din România, aceste schimbări cer ajustarea ofertei — mai multe modele eficiente pentru autostradă, infrastructure de service pentru EV și soluții financiare adaptate unui public aflat în tranziție.

Sursa: profit

Lasă un Comentariu

Comentarii