Ce să faci dacă ai pus combustibil greșit în mașină

Ai pus motorină în benzinar sau benzina în diesel? Află ce pași să urmezi imediat, simptomele tipice, de ce benzina e mai periculoasă în sistemele diesel și cum te poate ajuta drenajul profesional.

Comentarii
Ce să faci dacă ai pus combustibil greșit în mașină

6 Minute

Ai realizat la pompă că ai alimentat greșit: benzina în mașina diesel sau motorina într-un benzinar. Nu intra în panică — această eroare e frecventă, dar poate provoca daune costisitoare dacă nu e gestionată corect. Următoarele secțiuni explică ce trebuie făcut imediat, cum afectează diferitele tipuri de combustibil motorul și cum poți limita pagubele.

Acțiuni imediate: ce să faci înainte să pornești motorul

Dacă nu ai introdus cheia în contact și nu ai pornit motorul, ai șanse mari să eviți daune majore. Cea mai gravă uzură apare atunci când combustibilul greșit începe să circule prin sistemul de alimentare.

Pași rapizi şi practici

  • Păstrează motorul oprit şi nu introduce cheia în contact.
  • Anunţă personalul benzinăriei — ei pot ajuta la evaluarea situaţiei şi îţi pot oferi un loc sigur pentru a retrage maşina.
  • Mută vehiculul în punctul cel mai sigur posibil: pune în neutrul (dacă e în siguranţă) şi împinge spre o zonă de parcare sau margine a curţii.
  • Suni la serviciul de asistenţă rutieră sau la un serviciu specializat în drenaj şi spălare a sistemului de combustibil pentru a elimina combustibilul contaminat.
  • Informează-ţi asiguratorul — unele poliţe acoperă costurile intervenţiei sau reparaţiilor în urma alimentării greşite.

Dacă ai pornit motorul: cum reduci riscurile

Dacă motorul a fost pornit, opreşte-l imediat când este sigur — sau trage pe dreapta şi opreşte-l. Continuarea funcţionării poate propaga amestecul greşit prin întreg sistemul, afectând pompe, injectoare şi alte componente delicate.

Ce urmează

  • Pune vehiculul în neutrul şi aşteaptă asistenţă specializată.
  • Solicită drenajul rezervorului şi curăţarea sistemului de alimentare: aceasta este metoda cea mai des recomandată pentru a asigura că urmele de combustibil greşit nu mai afectează componentele motorului.
  • Dacă maşina suferă daune semnificative, un serviciu de tractare autorizat poate muta vehiculul la un service recomandat.
  • Notifică-ţi asiguratorul pentru a înregistra incidentul şi a afla dacă e acoperit prin poliţa ta.

Simptomele care indică alimentarea greşită

Semnele variază în funcţie de tipul de combustibil introdus greşit şi de momentul în care motorul a fost pornit.

Dacă ai pus benzină într-un diesel

  • Zgomote puternice sau bătăi (knocking) la accelerare;
  • Emisii excesive de fum la eşapament;
  • Acelerare lentă, pierdere de putere;
  • Martorul de avarie motor aprins sau oprirea completă a motorului;
  • Dificultăţi la repornire.

Dacă ai pus motorină într-un benzină

  • Ratăuri şi lipsă de aprindere (misfiring);
  • Fum vizibil la eşapament;
  • Motorul se opreşte sau refuză să pornească ulterior;
  • Posibilă impreganatre a bujiilor cu reziduuri de motorină.

De ce este mai grav benzina în diesel decât invers?

Din punct de vedere chimic şi funcţional, motoarele diesel şi sistemele lor de alimentare folosesc combustibilul şi ca lubrifiant pentru componente precum pompa de înaltă presiune şi injectoarele. Benzina are proprietăţi solvente şi o capacitate de lubrifiere mult mai mică decât motorina. Când benzina intră într-un sistem diesel, dizolvă şi reduce lubrifierea, ceea ce duce rapid la frecare crescută şi la uzură severă a componentelor.

E10: ce trebuie să ştii despre noul amestec cu bioetanol

Introducerea benzinei E10 (10% etanol) în multe benzinării e menită să reducă emisiile de CO2. Totuşi, etanolul are proprietăţi diferite: poate fi mai coroziv pentru anumite materiale (garnituri, anumiţi plastici şi metale) şi, în timp, poate accelera degradarea componentelor care nu sunt compatibile.

Majoritatea maşinilor moderne sunt compatibile cu E10, dar există încă sute de mii de vehicule mai vechi care pot suferi efecte negative dacă folosesc constant acest tip de combustibil. Dacă ai alimentat accidental cu E10 un autovehicul necompatibil, limitează folosirea şi realimentează cu un combustibil compatibil când este posibil. Dacă apar probleme la pornire, solicită tractare sau asistenţă rutieră.

Prevenţie şi sfaturi practice

  • Fii atent la simboluri şi culori ale pompelor; nu alimenta sub presiune şi verifică de două ori tipul afişat.
  • Foloseşte aplicaţii sau autocolante pe consolă pentru a reaminti tipul de combustibil potrivit pentru vehiculul tău.
  • Dacă ai dubii, cere ajutorul personalului benzinăriei înainte de a începe alimentarea.
  • Încheie o asistenţă rutieră care oferă drenajul şi serviciile de recuperare rapide — costul unei intervenţii este, de obicei, mult mai mic decât înlocuirea componentelor deteriorate.

Expert Insight

"Cele mai frecvente daune pe care le vedem după alimentarea greşită apar la pompă şi injectoare — zone cu toleranţe foarte mici şi dependenţă directă de lubrifierea oferită de combustibil. Drenajul rapid şi curăţarea sistemului pot preveni reparaţii costisitoare", spune Dr. Andrei Popescu, inginer auto specializat în sisteme de injecţie diesel. "Dacă ai pornit motorul, opreşte imediat şi solicită asistenţă — fiecare minut în care motorul lucrează cu combustibil nepotrivit creşte probabilitatea de avarie."

Resurse şi paşi următori

Dacă ai alimentat greşit, notează locaţia şi timpul, anunţă imediat asistentă rutieră şi asiguratorul. În multe cazuri, o intervenţie profesionistă de drenaj şi spălare rezolvă situaţia fără înlocuiri mari. În cazuri severe — în special la benzina introdusă într-un diesel — este posibilă repararea sau înlocuirea pompei şi a injectoarelor.

Fii preventiv: verificarea rapidă a pompei şi alegerea unei asigurări care acoperă astfel de incidente pot economisi timp şi bani. Şi nu uita: atenţia la pompă e cel mai bun mijloc de prevenţie.

Lasă un Comentariu

Comentarii