5 Minute
Bijuteria SJ a Pontiac‑ului
Două litere însemnau mult în gama Pontiac de la sfârșitul anilor 1960: SJ. Promovat ca Sports J, SJ era nivelul de echipare superior al Grand Prix pentru 1969, echipat cu suspensie mai fermă, dotări standard îmbunătățite și cele mai mari motoare V8 ale Pontiac. Unii pasionați văd chiar „J” ca un omagiu subtil adus lui John Z. DeLorean, care a condus Grand Prix către o a doua generație îndrăzneață.
Istorie și poziționare pe piață
Pontiac a lansat Grand Prix în 1962 ca un coupe cu două uși rafinat, care combina influențe de stil european cu puterea unui V8 de la Detroit. Poziționat între Catalina și mai luxosul Bonneville, Grand Prix a câștigat rapid reputația de „mașină sport pentru gentleman”. Până în 1969, sub direcția lui DeLorean, Grand Prix s‑a transformat într‑un coupe personal de lux pe platforma sa G‑body — capotă lungă, portbagaj scurt și linii sculptate care îl diferențiau în showroom‑urile GM. Redesignul a avut succes: vânzările din 1969 au depășit 112.000 de unități, iar proporțiile Grand Prix au inspirat ulterior Chevrolet Monte Carlo.
Prezentare vehicul: un rar supraviețuitor canadian

Exemplarul prezentat în My Car Story de Lou Costabile și aflat în posesia colecționarului canadian Steve Plunkett este aproape de starea de fabrică, finisat în Liberty Blue cu interior albastru asortat și având doar 9,000 de mile originale. Descoperit printr‑un fluturaș la o expoziție auto, kilometrajul extrem de mic și nivelul remarcabil de originalitate l‑au convins pe Steve să îl includă în colecție, unde rămâne unul dintre cele mai prețuite supraviețuitoare ale sale.
Detalii exterioare și de design
Grila ascuțită a Grand Prix, încadrată de elemente cromate în formă de „fluture”, proiectează înainte aproape ca o vârf de săgeată. Un tahometru de capotă, opțiune dealer, stă proeminent deasupra grilei. „Halo top” din vinil este un element definitoriu de styling: în loc să se întindă până la linia de ornament, culoarea caroseriei înconjoară vinilul, creând iluzia unui plafon plutitor care ridică aspectul de lux al mașinii. În partea din spate, stopurile pătrate și capacul scurt al portbagajului întăresc profilul capotă lungă/portbagaj scurt.

Interior și orientare către șofer
La interior, SJ pune accent pe șofer: bordul înconjurător înclină indicatoarele și comenzile spre volan, fiind flancat de scaune tip bucket, un console central și un volan sport cu trei spițe. Proprietarul original a înlocuit cutia automată cu o transmisie manuală în patru trepte de la Pontiac Motor Division cu legături Hurst, oferind acestui Grand Prix opțiunea rară de transmisie manuală pe care doar un număr mic de cumpărători a ales‑o — aproximativ 676 de unități în acea configurație.
Specificații și performanță
Foto: YouTube/Lou Costabile
- Motoare: V8 de 400 cu in (aprox. 350 hp, 445 lb‑ft) sau V8 de 428 cu in în versiuni de 370 hp și 390 hp; versiunea de 390 hp ar fi produs ~465 lb‑ft de cuplu.
- Transmisie: Turbo‑Hydramatic automată era standard; anumite SJ au fost comandate cu rarul manual în patru trepte.
- Roți/Anvelope: jante Rally II cu anvelope radiale cu linie roșie păstrează aspectul autentic al epocii.

Sub coaja alungită a nasului se află marele V8 de 428 cu capace cromate de supape și detalii de fabrică păstrate. Alternatorul de pe această mașină are ventilatoare mari pentru răcire îmbunătățită — o piesă de performanță neobișnuită care a fost reconstruită când mașina a fost revigorată. Pe drum, mașina se simte remarcabil de proaspătă: direcție precisă, suspensie controlată și schimbări clare ale cutiei manuale în patru trepte, ajutate de un vechi aditiv Molly Slip care reduce frecarea în transmisiile manuale.
Autenticitate, date de fabricație și raritate

Documentele și etichetele validează proveniența mașinii. Placă Fisher Body cowl tag este încă nituită pe firewall și corespunde cu sticker‑ul de pe geam: construită în Pontiac, Michigan, vopsită Liberty Blue și cu interior cu scaune bucket albastre. Codul „09C” indică o producție din a treia săptămână a lunii septembrie 1968 — o mașină de producție timpurie pentru modelul 1969. Cu mai puțin de 10,000 mile și echipamente originale precum tahometrul de capotă, halo top și jantele Rally II, acest Grand Prix SJ este o adevărată capsulă a timpului pe roți.
Comparație și moștenire
Grand Prix SJ din 1969 se plasează între muscle car‑urile de serie și coupe‑urile complet luxoase — combinând componente de performanță cu dotări de lux personal. Stilistica sa a influențat Monte Carlo, iar SJ rămâne foarte căutat de colecționari care apreciază supraviețuitorii nerecondiționați cu kilometraj original. Pe scurt, acest SJ Liberty Blue este mai mult decât un exponat: este revoluția personal‑lux a Pontiac păstrată în mișcare.
Sursa: autoevolution

Comentarii