5 Minute
Mercedes‑Benz respinge relatările despre utilizarea motorului B48 al BMW
La IAA Mobility Show din München, Markus Schäfer, directorul tehnic (CTO) al Mercedes‑Benz și membru al Consiliului de Conducere, a fost categoric: "Nu există niciun adevăr în aceasta." El a reiterat că Mercedes a dezvoltat propria Familie de Motoare Modulare (FAME), acoperind mai multe capacități și proiectată pentru a îndeplini cerințele de reglementare EU7, China 7 și cele din SUA.
Ce înseamnă arhitectura FAME a Mercedes
Design modular și conformitate cu emisiile
FAME este arhitectura modulară de motoare realizată intern de Mercedes. Ea acoperă configurații cu patru, șase, opt și chiar doisprezece cilindri și este concepută pentru aplicații pe benzină, mild‑hybrid și potențiale plug‑in hybrid. Obiectivul declarat al platformei este respectarea integrală a viitoarelor norme Euro 7 și a altor standarde globale, astfel încât să nu mai fie necesar să se apeleze la furnizori externi de motoare cu ardere internă (ICE).
Performanță și specificații
Deși motorul B48 de 2.0 litri al BMW este o unitate turbo dovedită (producând de obicei între aproximativ 180–260 CP, în funcție de reglaj și aplicație) și respectă țintele stricte de emisii din gama BMW, strategia FAME a Mercedes se concentrează pe furnizarea de motoare pentru întregul spectru de performanță — de la agregate eficiente cu cilindree mică pentru modele compacte până la unități puternice V8 și V12 pentru modelele de top. "Vom continua să oferim V‑12 și, de asemenea, V‑8," a spus Schäfer pentru Motor1, subliniind angajamentul Mercedes de a păstra trenuri de rulare performante dezvoltate intern.

De ce ar fi avut sens pe hârtie un motor BMW — și de ce Mercedes a refuzat
La prima vedere, partajarea motorului B48 de la BMW ar fi putut oferi Mercedes economii la costurile de dezvoltare și o cale mai rapidă către certificarea Euro 7 pentru modele compacte precum CLA, GLA, Clasa C și Clasa E. Zvonul menționa, de asemenea, o posibilă facilitate de asamblare comună în Statele Unite pentru a evita taxele de import.
Totuși, istoricul Mercedes în co‑dezvoltare (de exemplu, motorul de 1,5 litri realizat cu parteneri precum Geely și colaborarea anterioară de 1,33 litri cu Alianța Renault‑Nissan‑Mitsubishi) nu semnalează neapărat o schimbare către achiziționarea motoarelor de bază de la un rival direct. Programul FAME al Mercedes și dezmințirea publică clară lasă puțin loc pentru un schimb de motoare cu BMW.

Design, performanță și poziționarea produsului
Mercedes intenționează să poziționeze viitoarele modele cu o identitate mecanică distinctă: variantele cu combustie vor coexista cu modelele electrificate EQ într‑o strategie duală. Noul GLC va fi oferit atât în versiuni pe benzină, cât și electrice la niveluri de preț comparabile — un exemplu clar de poziționare pe piață care păstrează opțiunea pentru cumpărătorii reticenți sau care nu pot trece integral la EV.
Performanța rămâne un pilon al diferențierii: modelele AMG și cele de top Mercedes vor continua să se bazeze pe motoare dedicate V8 și V12 acolo unde este necesar, în timp ce mașinile compacte și din segmentul mediu vor folosi unități FAME optimizate cu patru și șase cilindri, cu asistență hibridă acolo unde se impune. Aceasta permite Mercedes să mențină independența inginerească și caracteristicile trenurilor de rulare specific brandului.
Context de piață și strategie
Dezmințirea vine în contextul unei piețe EV volatile. Mercedes a suspendat comenzile și livrările noi în SUA pentru EQE și EQS (sedan și SUV) începând cu 1 septembrie 2025, invocând cererea scăzută, stocurile mari la dealeri și termenul limită pentru creditele fiscale federale pentru vehicule electrice din SUA. EQB rămâne disponibil.

Această pauză evidențiază echilibrul pe care Mercedes trebuie să îl gestioneze: accelerarea electrificării în timp ce menține motoarele cu ardere viabile și conforme. Prin investițiile în familia modulară de motoare FAME, Mercedes semnalează că tehnologia pe combustie — îmbunătățită prin hibridizare — va rămâne parte din portofoliul său global, alături de modelele electrice EQ.
Comparație: motoare dezvoltate intern vs. externalizare
Externalizarea unui motor precum BMW B48 ar putea reduce costurile imediate de dezvoltare și accelera conformarea cu regulile stricte privind emisiile. Dar ar risca diluarea identității de marcă și pierderea controlului inginereasc pe termen lung. Abordarea Mercedes prioritizează ingineria proprietară, flexibilitatea platformei (FAME) și capacitatea de a calibra trenurile de rulare conform așteptărilor brandului — factori care rezonează cu entuziaștii și susțin poziționarea premium.
Concluzie pentru pasionați
Pentru moment, mașinile cu insigna Mercedes vor păstra motoarele Mercedes. Rivalitatea dintre Stuttgart și München rămâne intactă, păstrând filosofii inginerești distincte și asigurând că atât BMW, cât și Mercedes continuă să ofere produse cu performanțe, sunet și caracter de condus unice. Industria va urmări cum va echilibra Mercedes motoarele pe bază FAME cu gama sa electrică EQ în anii următori.
Sursa: autoevolution
Lasă un Comentariu