5 Minute
BMW a revenit pe Nürburgring Nordschleife cu unul dintre cele mai comentate prototipuri M3 de până acum. Denumit intern ZA0, acest M3 complet electric afișează elemente de stil agresive — în special două prize inferioare mari și dreptunghiulare — care subliniază intenția sa de performanță. Ce observăm la acest prototip timpuriu indică un EV care poartă insigna M cu componente inconfundabile: frâne mari, anvelope de vară pentru performanță și detalii aerodinamice bine definite.
Design și detalii exterioare
Partea frontală și aero
Prototipul ZA0 prezintă două prize de aer inferioare supradimensionate, dreptunghiulare, și deschideri vizibile pentru conductele de frână. Camuflajul capotei este fixat cu nituri negre, semn al unor panouri care se potrivesc strâns sub înveliș. Interesant, mașina de test păstrează clasicul „Hofmeister kink” la stâlpul C, conservând un semnal distinctiv BMW chiar și pe măsură ce marca trece la electrificare. Nu există un splitter frontal fix pe acest mule timpuriu, iar blocurile optice față și spate sunt elemente provizorii, nu faruri definitive de producție.

Caroserie și caracteristici
Detalii suplimentare vizibile includ mânere ale portierelor care ies din plan (pop-out), un spoiler mic pe capacul portbagajului și o prevedere pentru plafon panoramic. Zvonurile sugerează că M3 Touring ZA1 ar putea primi un acoperiș din sticlă panoramic și mai mare. În interior, ne putem aștepta la un habitaclu specific M, cu scaune față puternic conturate, elemente din fibră de carbon și butoane dedicate M, oferind o experiență centrată pe șofer, în ciuda trecerii la o arhitectură complet electrică pe baterii.
Grupe motrice și performanță
Se spune că BMW M dezvoltă o versiune de performanță cu patru motoare, iar speculațiile sunt aprinse în legătură cu faptul dacă ZA0 va folosi acea configurație sau una multi-motor mai puțin extremă. Arhitectura cu patru motoare este prezentată ca fiind capabilă să livreze peste un megawatt — aproximativ 1.341 CP mecanici — ceea ce l-ar plasa printre cele mai puternice sedanuri electrice de pe piață. Provocarea în condiții reale va fi gestionarea cuplului și controlul termic, mai ales având în vedere masa considerabilă a prototipului.
Greutate și ambalare
Plăcuța de pe o mașină de test anterioară indica o masă de aproximativ 2.275 kilograme fără ocupanți sau bagaje. Acest lucru sugerează că M3 electric ar putea pune accent pe performanță în linie dreaptă și pe tehnologie de lux, în dauna unei purități a manevrabilității orientate spre greutate redusă, deși reglajul șasiului și suspensia adaptivă vor fi esențiale pentru a oferi dinamica autentică a unui M.
Specificații (estimate)
- Platformă: arhitectura 'i3' bazată pe Neue Klasse pentru M3 ZA0 complet electric
- Posibilă grupă motrice: opțiuni cu două sau patru motoare; quad-motor zvonit > 1.341 hp
- Greutate: cca. 2.275 kg raportată pe mule de test
- Caracteristici cheie: discuri de frână mari, anvelope de vară pentru performanță, opțiune plafon panoramic, mânere pop-out
- Interior: scaune sport M, elemente din fibră de carbon, comenzi specifice M
Poziționare pe piață și strategie de model
BMW pare pregătit să ofere atât un M3 EV cu emisii zero, cât și un M3 cu motor termic convențional în paralel pentru o perioadă. Înregistrările de mărci sugerează că varianta electrică ar putea purta numele iM3 în unele piețe. EV-ul nu va fi un înlocuitor direct pentru sedanul G80 și break-ul G81; acele modele sunt așteptate să înceteze producția în 2027 pentru a face loc generației G84.

Următoarea generație M3 cu motor termic este confirmată că va folosi un motor în linie cu șase cilindri supraalimentat, cu asistență electrică ușoară sau mai consistentă, și este probabil să ruleze pe platforma CLAR a BMW. Producția acestui M3 pe benzină este estimată să înceapă în jurul lui iulie 2028 pentru anul model 2029, posibil făcându-l unul dintre ultimele M3-uri cu propulsie cu combustie internă înainte ca reglementările de emisii să devină mai stricte.
Comparații și perspectivă
Comparativ cu tradiționalele M3 G80/G81, ZA0 EV schimbă caracterul motorului și amprenta mai ușoară pentru cuplu instantaneu, performanțe electrificate și cabine digitale avansate. Atât M3 electrice, cât și cele pe benzină vor alimenta dezbateri, în special pe măsură ce BMW elimină butonul rotativ iDrive în favoarea interacțiunilor tactile, prin gesturi și comenzi vocale — o schimbare semnificativă față de un element esențial din interioarele BMW din 2001.
În cele din urmă, prototipul ZA0 subliniază pivotul BMW M către performanță electrificată. Indiferent dacă clienții vor prioritiza cifrele brute ale unui monstru cu patru motoare sau vor prefera un M3 electric mai echilibrat, BMW se poziționează pentru a oferi atât o declarație EV îndrăzneață, cât și o alternativă tradițională cu șase cilindri pentru entuziaști.
Sursa: autoevolution

Comentarii