Polestar 5 — noul flagship electric de performanță

Polestar 5 — noul flagship electric de performanță

0 Comentarii Mihai Ionescu

5 Minute

Noul vârf de gamă Polestar a sosit

După ani de prezentări sub formă de concepte, începând cu Precept, Polestar a dezvăluit în sfârșit modelul său de performanță: Polestar 5. Lansat la salonul IAA Mobility din Munchen, acest grand tourer complet electric vizează concurenți premium precum Porsche Taycan și Lucid Air, combinând minimalismul designului scandinav cu performanța de top a unui EV.

Producție, tarife și disponibilitate în SUA

Polestar a confirmat că 5 este fabricat în Chongqing, China. Deoarece mașina folosește o platformă specială din aluminiu bonded și unelte dedicate de producție, inginerii companiei spun că mutarea ansamblării ar fi extrem de dificilă. Aceasta constituie un potențial obstacol pentru vânzările din SUA, deoarece EV-urile construite în China rămân supuse unei politici vamale americane care ar putea adăuga costuri semnificative. În Europa, Polestar 5 pornește de la 119.900 € (circa 140.000 $), în timp ce Polestar 5 Performance costă 142.900 € (aprox. 167.000 $). Materialele de presă ale Polestar menționează că automobilul este „disponibil pentru comandă acum în piețe selectate” și că prețurile pentru America de Nord vor fi anunțate ulterior, lăsând disponibilitatea în SUA pentru moment ambiguă.

Platformă și design

Polestar 5 este primul model dezvoltat de la zero al mărcii. Se sprijină pe o platformă bonded din aluminiu, cu caroserie din aluminiu, și a fost proiectat în principal în Marea Britanie, beneficiind de experiența unor foști ingineri Lotus și McLaren pentru a rafina comportamentul dinamic și senzația la volan. Exteriorul pune accent pe eficiența aerodinamică — Polestar afirmă un coeficient de rezistență aerodinamică (Cd) de 0,24 — iar linia acoperișului și partea din spate urmează o estetică coupe-fastback.

Interior și tehnologie

La interior, 5 păstrează limbajul sobru de design suedez al Polestar. Habitaclul este descris ca o configurație 4+1 — confortabil pentru patru adulți și ocazional un al cincilea pasager — și se concentrează pe un ecran mare infotainment de 14,5 inch în portret, care rulează un sistem bazat pe Google. Ca și la Polestar 4, modelul 5 înlocuiește o lunetă convențională cu o transmisie video integrată în oglinda retrovizoare, o alegere aerodinamică menită să îmbunătățească eficiența.

Propulsie electrică și încărcare

Atât Polestar 5 standard, cât și versiunea Performance utilizează aceeași baterie NMC de 112,0 kWh brut (106,0 kWh net) și prima arhitectură electrică de 800 de volți a Polestar. Aceasta permite încărcare rapidă DC de până la 350 kW, cu un timp declarat de reîncărcare 10–80% de aproximativ 22 de minute. Autonomia estimată EPA este de 330 mile pentru versiunea de bază și circa 300 mile pentru varianta Performance.

Specificații de performanță

  • Polestar 5 (standard): 748 cp, 559 lb-ft, 0–60 mph în 3,8 secunde, viteză maximă 155 mph.
  • Polestar 5 Performance: 884 cp, 749 lb-ft, 0–60 mph în 3,1 secunde, viteză maximă 155 mph.

Ambele modele utilizează un motor dezvoltat intern pe axa spate, asociat cu un motor frontal mai mic pentru tracțiune integrală. Suspensia standard este pasivă, în timp ce specificația Performance adaugă amortizoare adaptive MagneRide. Sistemul de frânare provine de la Brembo, cu etriere fixe cu patru pistoane și discuri în două piese pentru a reduce masa nesuspendată și a îmbunătăți rezistența la fade.

Poziționare pe piață și concurenți

Polestar 5 este poziționat ca un gran turismo electric orientat spre tehnologie și șofer, țintind direct cumpărătorii care iau în considerare Porsche Taycan și Lucid Air. Combină performanța excelentă în linie dreaptă cu un șasiu calibrat pentru implicare și echipamente premium. Cea mai mare întrebare pentru America de Nord rămâne costul: tarifele aplicate EV-urilor fabricate în China ar putea împinge prețul dincolo de segmentul vizat, motiv pentru care Polestar a prioritizat anterior asamblarea locală sau regională pentru alte modele (de exemplu, legături de producție cu Volvo în Carolina de Sud și fabricație în Coreea de Sud pentru alte modele).

Concluzie

Polestar 5 este o berlină electrică de performanță convingătoare, care aduce inginerie dedicată, încărcare la tensiune înaltă și minimalism scandinav în arena EV-urilor de lux. Totuși, până când Polestar nu va clarifica disponibilitatea și prețurile pentru America de Nord, potențialii cumpărători din SUA vor trebui să aștepte pentru a vedea dacă modelul 5 poate concura direct cu Taycan și Lucid Air pe piața americană.

Sursa: motor1

Bună! Eu sunt Mihai și testez mașini ca să aflu ce oferă cu adevărat. Îmi place să compar modele și să explic clar ce merită banii tăi. Scriu doar din experiență directă.

Comentarii

Lasă un Comentariu