Noua impozitare auto în 2026: cum afectează mașinile vechi și flota din România

Noua impozitare auto în 2026: cum afectează mașinile vechi și flota din România

2025-08-11
0 Comentarii Andreea Popescu

4 Minute

Cine și ce se schimbă în impozitul auto în 2026

România pregătește o reformă majoră a impozitului auto, aplicând în mod efectiv principiul „poluatorul plătește”. Conform unor surse media, această măsură va determina o creștere semnificativă a taxelor, în medie în jur de 30% față de tarifele actuale. Cele mai afectate vor fi autovehiculele vechi, cu o vechime de 15–20 de ani sau mai mult, la nivelul căruia taxele ar putea să se dubleze sau chiar să crească de trei ori, în funcție de clasa euro și de gradul de poluare.

Actualizarea legislativă este în așteptare; varianta finală a noii taxe auto urmează să fie definitivată în această toamnă. În prezent, în București, pentru un autoturism cu motor între 1.400 și 1.600 cmc, impozitul anual este de aproximativ 82 de lei. În 2026, estimările indică o disponibilitate de plată între 91 și 132 de lei, în funcție de gradul de poluare al mașinii.

Cum se calculează noua taxă auto?

Creșterea nu va fi strict legată de capacitatea cilindrică. Florin Trușcă, director Taxe și Impozite Sector 1, București, explică că aceste impozite sunt indexate în fiecare an, utilizând rata inflației. În plus, Comisia Europeană solicită trecerea de la un criteriu strict pe cilindree la o taxare care să țină cont și de clasa Euro a vehiculului. Astfel, se implementează un coeficient aplicat valorii actuale a impozitului în funcție de clasa Euro a fiecărui autovehicul.

De ce apar aceste modificări și ce impact au asupra șoferilor?

Scopul este dublarea eficienței fiscale la nivel național și reducerea poluării. Felix Ardelean, director în Ministerul Transporturilor, confirmă că noua structură va combina capacitatea cilindrică cu clasa Euro, adaptând impozitul la realitatea emisiilor fluorurate. Șoferii s-au arătat nemulțumiți, argumentând că pentru unele mașini bine întreținute, emisia Euro 4 sau Euro 3 poate fi mai puțin poluantă decât o mașină Euro 6, dar cu întreținere precară.

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a declarat că se lucrează la variantele de proiect și consultări, fiind în așteptarea unor decizii finale cât mai curând, pentru a accelera procesul în contextul întârzierilor în adoptare.

Perspective din piața auto: cine pierde și cine câștigă?

Adrian Mitrea, analist piață auto, spune că noul impozit regândit include și o componentă din fostul timbru de mediu, cu accent pe principiul „poluatorul plătește”. În plus, se iau în calcul puterea vehiculului, nu doar capacitatea cilindrică. El atrage atenția asupra discrepanțelor existente: o mașină cu motor de 1 litru poate plăti sub 100 de lei pe an, în timp ce o mașină cu motor de 3 litri poate ajunge la între 3.000 și 6.000 de lei, o diferență semnificativă. Măsura urmărește, de asemenea, stimularea înnoirii parcului auto. În prezent, România numără peste 8,6 milioane de autoturisme, iar aproape 3 milioane dintre acestea sunt Euro 4, adică vechi de până la 19 ani.

Impactul asupra flotei naționale și pașii practici pentru șoferi

Doar aproximativ 25% din totalul vehiculelor sunt mai noi de 15 ani, ceea ce sugerează o flotă auto învechită la scară națională. În această situație, noile reguli ar putea impulsiona înnoirea vehiculelor și creșterea interesului pentru modele cu emisii reduse. Șoferii români pot evalua deja opțiunile în funcție de clasa Euro a mașinii, de nivelul de poluare și de costurile anuale de imprimare a impozitului în noul context fiscal.

Concluzie: cum să te pregătești pentru schimbările din 2026

Pe măsură ce detaliile finale vor fi publicate, este recomandat ca proprietarii de mașini să verifice clasa Euro a vehiculului, să examineze istoricul de întreținere și să analizeze orice posibil avantaj înlocuirii cu modele mai moderne sau cu emisii mai curate. Într-o perioadă în care taxele auto pot crește semnificativ, informarea și planificarea financiară devin esențiale pentru bugetul fiecărui șofer.

Sursa: libertatea

Salut! Sunt Andreea și urmăresc tot ce e nou în lumea auto – de la lansări internaționale la schimbări locale. Îmi place să țin comunitatea informată, clar și rapid.

Comentarii

Lasă un Comentariu