4 Minute
Surpriză: un gigant auto chinez intră cu producție în România
Great Wall Motor (GWM), unul dintre cei mai importanți producători auto chinezi, a înființat o structură locală cu activități de producție în România, conform documentelor analizate de Profit.ro. Firma românească a fost deja constituită la Timișoara, prin intermediul filialei GWM Netherland Investment Holding. La aceeași adresă funcționează sediul și unitatea de producție a companiei românești ELBA (foto), specializată în sisteme de iluminat, inclusiv pentru autovehicule.
Obiectul activității și parteneriatul local
Noul SRL are ca obiect principal „Fabricarea de echipamente electrice de iluminat” și este administrat de un cetățean chinez. Decizia GWM de a deschide activități de producție de componente auto în România indică o schimbare de strategie: de la simpla importare și comercializare de vehicule către localizarea unor activități industriale în Europa.
Colaborarea cu ELBA
Scopul imediat al înființării companiei este colaborarea cu ELBA din Timișoara, furnizor român de sisteme și corpuri de iluminat pentru industria auto. ELBA are deja contracte cu grupuri importante precum Stellantis, Renault sau Volkswagen Group și activează într-un sector extrem de competitiv. În 2024, compania a înregistrat afaceri de 329 milioane lei (aprox. 65 mil. euro) și un profit net de 13,8 milioane lei (circa 2,7 mil. euro), având 776 de angajați.
Ce componente vor fi produse și integrarea în rețeaua Mind Group
Mind Automobile Part România a intrat în rețeaua globală Mind Group a GWM, specializată în producția de componente auto: faruri și module de comandă a luminilor, sisteme termice pentru motoare și alte circuite, sisteme electrice de transmisie și control, plus soluții inteligente pentru asistență la condus și interfață utilizator. Cel mai probabil, ELBA va fabrica componente de iluminat care vor fi apoi integrate de către echipa chineză în sistemele electrice și electronice folosite pe vehiculele GWM.

Capitalul și posibile investiții
Noul SRL a fost înființat cu un capital social declarat semnificativ, sumă ce ar putea acoperi contracte pe termen lung și investiții locale: de la depozite logistice la mici linii de asamblare pentru sisteme de iluminat. În documente figurează o valoare consistentă a capitalului social, menită să garanteze angajamentele comerciale.
Impact asupra industriei auto românești și oportunități
Prezența unui actor precum GWM în rețeaua locală de furnizori are potențialul de a dinamiza lanțul de aprovizionare auto din România. Pe termen scurt, colaborarea cu ELBA poate consolida portofoliul de comenzi și stabilitatea locurilor de muncă pentru angajați. Pe termen mediu, localizarea unor activități de montaj sau asamblare ar putea atrage și alte investiții în regiune: logistică, testare și servicii aftersales pentru vehicule electrice și hibride.
Modele, specificații și poziționare pe piață
GWM operează în Europa prin mărcile ORA (electrice, orientate către segmentul compact și urban) și WEY (SUV-uri cu tentă premium). Deși vânzările celor două mărci au rămas reduse în ultima perioadă (puțin peste 2.000 de vehicule într-un an recent), strategia de produs rămâne orientată către electrificare și conectivitate.
Specificații și design — ce oferă modelele GWM
Modelele ORA sunt cunoscute pentru designul retro-modern, echipamente bogate de infotainment și soluții electrice optimizate pentru oraș. WEY mizează pe un design robust de SUV, materiale premium în habitaclu și sisteme avansate de asistare a șoferului. În general, specificațiile modelelor GWM includ pachete de baterii și motorizări electrice în gama medie (cu autonomie și puteri concepute pentru utilizare urbană și extra-urbană), precum și dotări moderne de siguranță și conectivitate. Valorile exacte ale bateriilor și autonomiei variază în funcție de versiune și piață; acestea sunt orientative și evoluează rapid pe măsură ce producătorii actualizează platformele EV.

Performanță și poziționare
GWM poziționează ORA ca alternativă atractivă la hatchback-urile electrice europene, în special pentru cumpărătorii sensibili la preț și interesați de dotări tehnologice. WEY concurează în segmentul SUV-urilor premium accesibile, vizând clienți care preferă spațiul și imaginea robustă. În comparație cu rivali precum Volkswagen ID.3/ID.4, Renault (modelele electrice din grup) sau oferta Stellantis (Peugeot/Opel electrice), GWM se diferențiază prin raportul echipare/preț și prin integrarea verticală a componentelor (de ex. module de iluminat produse în proximitate).
Ce urmează: fabrica de mașini în Europa?
Deși GWM a discutat public posibilitatea construirii unei uzine de automobile în Europa — menționând state precum Germania, Ungaria sau Cehia — până în prezent nu există un plan final anunțat oficial. Compania a inaugurat, în schimb, prima uzină din afara Chinei în Thailanda. Reorganizarea europeană a GWM (închiderea biroului din Munchen și transferul coordonării către o structură dedicată de trade) arată o orientare strategică, cu Europa tratată ca piață prioritară, dar cu pași calculați în privința localizării producției.
Pe scurt, intrarea GWM în România, prin plasarea de producție de componente și colaborarea cu furnizori locali, poate fi începutul unei noi dinamici în industria auto românească — cu oportunități pentru lanțul local de aprovizionare, pentru angajare și pentru consolidarea capacităților de producție în domeniul sistemelor electrice și de iluminare auto.
Sursa: profit

Comentarii