Noua rovinietă, amânată: aplicarea noilor tarife începe la 1 iulie 2026 — ce înseamnă pentru șoferi și transportatori

Noua rovinietă, amânată: aplicarea noilor tarife începe la 1 iulie 2026 — ce înseamnă pentru șoferi și transportatori

2025-08-23
0 Comentarii Andreea Popescu

3 Minute

Rezumat

Guvernul a decis, prin ordonanţă de urgenţă, să proroge cu şase luni intrarea în vigoare a noilor tarife rutiere și a sistemului de tarifare electronică. În loc de 1 ianuarie 2026, noile reguli privind rovinieta, TollRo și Sistemul de Tarifare Rutieră Electronică (STRR) vor fi aplicate începând cu 1 iulie 2026. Măsura are ca scop asigurarea unei implementări etapizate, incluzând dezvoltarea software, achiziţia echipamentelor de control și realizarea infrastructurii necesare.

Ce este STRR și TollRo?

STRR — sistemul național de tarifare

STRR (Sistemul de Tarifare Rutieră Electronică) va prelua funcționalitățile actualului SIEGMCR (Sistem Integrat de Emitere, Gestiune, Monitorizare şi Control al Rovinietei), va migra datele existente și va adăuga mecanisme pentru colectarea TollRo — tariful de trecere pe reţeaua națională.

Integrarea europeană

Noile soluții trebuie să ofere funcționalități comparabile cu sistemele electronice din statele membre UE și să fie integrate în Serviciul European de Tarifare Rutieră (SETRE). Acest lucru va facilita interoperabilitatea pe coridoarele trans-europene și va simplifica plata tarifelor pentru vehiculele internaționale.

Impact pentru vehicule: specificații și categorii

Modificările vizează toate categoriile de vehicule înmatriculate care circulă pe reţeaua naţională. În particular, colectarea TollRo se va aplica pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) mai mare de 3,5 tone. Pentru piaţa auto și operatorii de transport rutier, asta înseamnă actualizări ale echipamentelor telematice și ale sistemelor de facturare.

Specificații practice

  • Camioane și utilitare cu MTMA > 3,5 t: obligativitatea înregistrării în STRR pentru tarifare TollRo.
  • Autoturisme și vehicule ușoare: rovinieta digitală va rămâne principalul instrument de taxare pentru reţeaua naţională.

Design, performanță și infrastructură

Noul sistem pune accent pe fiabilitate, securitatea datelor și viteză de procesare. Implementarea presupune echipamente de control la amplasamente strategice, soluții software robuste și integrare cu platforme telematice ale transportatorilor pentru monitorizare în timp real.

Poziționare pe piața auto și comparații

Pe plan european, STRR/TollRo va alinia România cu standardele UE, asemănător cu sistemele din Austria, Germania sau Franța care folosesc peisaje mixte de vignette și tarife pe distanță. Pentru piața auto românească, acest pas înseamnă predictibilitate fiscală pentru transportatori și o gestionare mai transparentă a taxelor pentru drumuri.

Ce urmează și calendar

Prin Hotărârea Guvernului nr. 589/2025 a fost asigurat cadrul de finanțare și aprobată semnarea contractului pentru implementarea STRR. Următorii pași rămân: dezvoltarea soluţiei informatice, achiziția echipamentelor de control și punerea în funcțiune a infrastructurii până la termenul de 1 iulie 2026. Operatorii auto și transportatorii ar trebui să se pregătească pentru actualizări IT și conformare la noile reguli.

Concluzie

Amânarea oferă timp pentru o tranziție controlată la rovinieta digitală și la sistemul TollRo, dar aduce și obligații suplimentare pentru companii și șoferi. Monitorizați comunicările oficiale și pregătiți-vă echipamentele telematice și procedurile contabile pentru noile tarife rutiere și pentru integrarea STRR cu sistemele europene.

Sursa: digi24

Salut! Sunt Andreea și urmăresc tot ce e nou în lumea auto – de la lansări internaționale la schimbări locale. Îmi place să țin comunitatea informată, clar și rapid.

Comentarii

Lasă un Comentariu