7 Minute
Porsche oprește acceptarea comenzilor pentru 718 Cayman și Boxster
De zeci de ani cumpărătorii Porsche puteau alege între trei piloni ai automobilului sport: eternul 911, coupé-ul cu motor central Cayman și decapotabila Boxster. Începând cu începutul lui septembrie 2025, Porsche a confirmat oprirea globală a noilor comenzi pentru 718 Cayman și 718 Boxster. Măsura marchează începutul sfârșitului pentru aceste modele de intrare, două locuri, cu motor termic și deschide un nou capitol electric pentru aceste denumiri.
De ce s-au închis comenzile
Decizia este rezultatul mai multor tendințe: cerințe tot mai stricte de reglementare și securitate cibernetică pe piețe precum UE, o analiză internă cost-beneficiu privind actualizarea generației a patra lansate în 2016, și pivotarea strategică a Porsche către electrificare. Modelele 718 fuseseră deja retrase din oferta europeană în 2024 după ce nu au îndeplinit noile reglementări de securitate cibernetică. În loc să investească în actualizări costisitoare ale platformei existente, Porsche a permis ca perechea să dispară discret din unele piețe înainte de a închide comenzile la nivel global.
Livrări finale și calendar de producție
Atât Cayman, cât și Boxster au fost eliminate din configuratorul online Porsche și din listele oficiale de prețuri. Livrările finale sunt așteptate neoficial în unele regiuni înainte de martie 2026, deși Porsche nu a comunicat o dată fermă pentru oprirea producției la nivel mondial. Raportele din industrie indică faptul că producția de fabrică ar putea continua în 2026 pentru a lichida un stoc de dealer și alocările restante. La începutul acestui an, Porsche North America a declarat că producția variantelor 718 actuale, inclusiv modelele RS, este programată să se încheie în octombrie 2025 — o dată care poate varia în funcție de piață.

Pentru cumpărătorii care încă doresc un 718 pe benzină, singura cale rămasă va fi stocul nevândut al dealerilor. Cererea nu a fost problema principală: livrările din 2024 au crescut cu aproximativ 15%, cu peste 23.600 de unități vândute la nivel mondial. Interrupția este în primul rând de natură reglementară și strategică, reflectând foaia de parcurs a Porsche pentru electrificare.
Succesorii EV: la ce să ne așteptăm
Porsche a confirmat că denumirile 718 vor continua, dar ca automobile sport complet electrice. Prototype ale variantelor Cayman și Boxster complet electrice au fost deja frecvent văzute în teste pe drum. Fereastra de lansare este preconizată în jurul anului 2026, când Porsche va introduce primele sale sportive cu două locuri construite pe arhitectura PPE a Volkswagen Group — Premium Platform Electric, împărtășită cu viitoare modele Audi și Porsche și folosită în prezent pentru Macan EV.
Platformă, tren de rulare și arhitectură a bateriei
Cuplul EV 718 va fi construit pe arhitectura electrică PPE și se așteaptă să fie oferit în configurații cu un singur motor cu tracțiune spate (RWD) și cu două motoare cu tracțiune integrală (AWD). Designul bateriei va urmări să imite o configurație de motor central, plasând un pachet de baterii compact și cu densitate ridicată în spatele scaunelor pentru a păstra un centru de greutate scăzut și dinamica tactilă așteptată de la Porsche. Insiderii sugerează că modelele de bază vor livra peste 300 CP, în timp ce versiunile performante ar putea depăși 400 CP și potențial să se apropie de 490 CP în echivalentele Turbo sau Turbo S.

Porsche subliniază că provocarea este la fel de emoțională pe cât este tehnică: replicarea apetitului senzorial al unui flat-six sau al unui flat-four turbocompresat într-un tren de rulare electric și silențios. Prioritățile de inginerie includ reglaje de șasiu inspirate din motorsport, sisteme puternice de frânare regenerativă și controale de vectorizare a cuplului pentru a menține ADN-ul de condus al originalelor.
Caracteristici de produs și aspecte tehnologice
Baterie și încărcare
Așteptați suport pentru încărcare rapidă modernă și chimie a bateriilor cu densitate energetică optimizată pentru putere și gestionare termică, mai degrabă decât pentru autonomie maximă. Abordarea Porsche va echilibra livrarea de energie orientată spre performanță cu utilizabilitatea de zi cu zi și confortul încărcării compatibil cu infrastructura CCS pentru încărcare rapidă.
Software, securitate cibernetică și conectivitate
Trecerea către un viitor exclusiv EV vine împreună cu capabilități sporite definite de software. Noile modele 718 se vor baza pe software avansat pentru vehicule, actualizări over-the-air (OTA) și securitate cibernetică consolidată pentru a respecta cerințele de reglementare stricte — aceleași reguli care au contribuit la retragerea 718-urilor cu combustie din piața europeană în 2024.
Comparatii, avantaje și cazuri de utilizare
718 pe combustie vs 718 EV
Cayman și Boxster cu motor termic au fost lăudate pentru manevrabilitatea echilibrată cu motor central, feedback-ul mecanic și caracterul motoarelor boxer. Succesorii electrici vor oferi cuplu instantaneu, livrare rafinată a puterii și control avansat al tracțiunii. Avantajele EV-urilor 718 includ accelerație mai rapidă pe întregul spectru, întreținere simplificată și control al șasiului îmbunătățit prin software. Dezavantajele vor viza probabil pierderea sunetului motorului și senzația subiectivă pe care o prețuiesc puriștii.
Cazuri de utilizare
EV-urile 718 vor deservi șoferii care prioritizează performanța, utilizabilitatea zilnică și funcțiile digitale — entuziaștii de track-day care caută timpi constanți pe tură și cumpărătorii orientați tehnologic care doresc conectivitate, reglaje OTA și eficiență electrică. Modelele cu combustie rămân atractive pentru colecționari și pasionați care prețuiesc experiența tactilă și viscerală a automobilelor sportive cu motor termic.
Relevanța pe piață și colecționabilitate
Aceste ultime 718 pe combustie ar putea deveni obiecte de colecție căutate. Odată cu reducerea producției și cererea solidă istorică, variantele cu producție limitată și stocul nevândut al dealerilor ar putea aprecia în valoare în rândul colecționarilor. Boxster-ul original a jucat un rol esențial în salvarea situației financiare a Porsche la sfârșitul anilor '90, iar linia 718 a introdus nenumărați cumpărători în marcă. Trecerea la EV păstrează emblemele, dar marchează sfârșitul a aproape 30 de ani de tradiție Porsche cu motor central în formă de combustie.
Ce înseamnă aceasta pentru Porsche și industria auto
Decizia Porsche reflectă o schimbare mai amplă din industrie: producătorii auto prioritizează arhitectura electrică, ecosistemele software, conformitatea cu securitatea cibernetică și inovația în baterii. Tranziția 718 evidențiază compromisurile cu care se confruntă producătorii când echilibrează platformele moștenite cu costurile conformării la reglementări și beneficiile pe termen lung ale electrificării.
Gânduri finale
Pentru pasionați, închiderea comenzilor reprezintă sfârșitul unei ere. Pentru Porsche și șoferii axați pe tehnologie, viitoarele Cayman și Boxster electrice promit o evoluție a performanței, a software-ului vehiculelor și a arhitecturii electrice care urmărește să păstreze ethosul de condus de bază, adoptând electrificarea, sisteme avansate de baterii și conectivitate de generație următoare.
Sursa: autoevolution

Comentarii