O nouă eră pentru încărcarea rapidă a vehiculelor electrice

O nouă eră pentru încărcarea rapidă a vehiculelor electrice

0 Comentarii Andreea Popescu

5 Minute

O nouă eră pentru încărcarea rapidă a vehiculelor electrice

Întotdeauna a existat așteptarea că încărcarea vehiculelor electrice va deveni într‑o zi suficient de rapidă pentru a concura cu un pit stop rapid. Mercedes‑Benz și Mercedes‑AMG au făcut acum un pas major în această direcție. După rulaje demonstrative dramatice cu Concept AMG GT XX, marca germană a anunțat că va implementa o nouă soluție de încărcare de mare putere inspirată de acea demonstrație—capabilă să reducă considerabil timpul de încărcare și să adauge până la 202 mile (325 km) WLTP în zece minute pentru un model Mercedes‑E.

Demonstrația istorică la megawatt și ce a demonstrat

Conceptul AMG GT XX a stabilit numeroase recorduri pe circuit și a făcut ulterior valuri în presă pentru că a atins peste un megawatt de putere de încărcare folosind un singur cablu CCS răcit cu lichid. Prototi­pul a atins pragul de un megawatt la doar 0,5 secunde de la pornire și a menținut o putere de vârf de 1.041 kW cu curenți de până la 1.176 A pentru aproximativ două minute și jumătate. În termeni practici, asta echivalează cu aproximativ 17,3 kWh adăugate pe minut—aproximativ 78 mile (125 km) WLTP într‑un singur minut—aratând ce poate oferi încărcarea EV de generație următoare.

Ce este HYC1000? Tehnologie și arhitectură

Arhitectură modulară, de mare putere

Mercedes va implementa o soluție bazată pe Alpitronic numită HYC1000 în anumite parcuri de încărcare Mercedes‑Benz din Europa și America de Nord începând din 2026. Spre deosebire de stațiile convenționale care găzduiesc unitatea de putere în fiecare coloană (limitând de obicei o coloană la unul sau două puncte de încărcare), HYC1000 folosește o unitate de putere externă, modulară. Acea unitate externă poate furniza până la 1.000 kW la 800 A și distribuie inteligent energia între mai multe puncte de încărcare, fiecare putând oferi până la 600 kW la 800 V.

Compatibilitate și cabluri

Mercedes și Alpitronic lucrează, de asemenea, pentru ca versiunile comerciale să fie compatibile atât cu CCS, cât și cu NACS în America de Nord, extinzând astfel utilizabilitatea între mărci și platforme de vehicule.

Specificații ale vehiculului, baterie și implicații pentru performanță

Conceptul AMG care a stabilit recorduri a folosit o baterie specială de înaltă tensiune cu aproximativ 3.000 de celule cilindrice înalte și subțiri și chimie NCMA (nichel, cobalt, mangan, aluminiu) la o densitate energetică în jur de 300 Wh/kg. Deși Mercedes nu a dezvăluit capacitatea totală, această arhitectură a celulelor și răcirea activă au permis rate extreme de încărcare. Pentru vehiculele de serie—Mercedes‑AMG a sugerat că urmează un model performant cu patru uși—un astfel de design al bateriei ar fi necesar pentru a accepta în siguranță încărcarea ultrarapidă cu curenți mari fără supraincălzire.

Pozitionare pe piață și concurență

Mercedes poziționează HYC1000 ca un activ premium de rețea pentru încărcare rapidă care va deservi clienți ai oricărei mărci. Compania operează deja 80 de huburi de încărcare la nivel global și își propune să extindă rețeaua la 10.000 de puncte de încărcare rapidă până la sfârșitul deceniului. Comparativ cu încărcătoarele DC publice actuale, scalarea modulară a puterii și distribuția pe mai multe puncte a HYC1000 oferă un debit și o flexibilitate superioare—avantaje importante pentru huburi pe autostradă și locații cu trafic intens.

Comparări și perspectivă

Comparativ cu principalele încărcătoare de 350 kW din prezent, HYC1000 vizează o putere maximă mult mai ridicată și timpi de încărcare mai rapizi. Mercedes susține că un EV standard, precum un CLA electric, poate câștiga 202 mile (325 km) în zece minute la 600 kW; unitatea prototip Alpitronic folosită în testele AMG ar putea teoretic adăuga aproximativ 249 mile (400 km) în cinci minute atunci când este cuplată cu un vehicul și o baterie proiectate pentru încărcare la megawatt. Adoptarea pe scară largă va depinde de designul bateriilor vehiculelor, infrastructura rețelei și compatibilitatea standardizată a cablurilor, dar arhitectura HYC1000 reprezintă un avans clar către încărcarea practică ultrarapidă.

Sursa: autoevolution

Salut! Sunt Andreea și urmăresc tot ce e nou în lumea auto – de la lansări internaționale la schimbări locale. Îmi place să țin comunitatea informată, clar și rapid.

Comentarii

Lasă un Comentariu