4 Minute
Premierul Ilie Bolojan, însoțit de șeful Cancelariei Prim‑Ministrului, Mihai Jurca, a primit astăzi la Palatul Victoria o delegație a grupului Ford Otosan. Reprezentanții companiei au prezentat autorităților progresele investiției realizate la uzina din Craiova, preluată de grup în 2022. Până în prezent, Ford Otosan a investit în România aproximativ 500 de milioane de euro, consolidând poziția fabricii drept unul dintre principalii exportatori și angajatori industriali ai țării.
Participanți la discuții și poziționarea strategică
La întâlnire au participat Güven Özyurt, directorul general al Ford Otosan, Josephine Payne, director general adjunct, Fırat Elhüseyni, președintele Ford Otosan România, și Andreea Radu, director Afaceri Guvernamentale pentru România. Reprezentanții companiei și-au exprimat aprecierea pentru deschiderea Guvernului față de mediul de afaceri, iar prim‑ministrul Bolojan a subliniat importanța investițiilor care generează locuri de muncă și creștere exporturilor.
Producție, angajare și tehnologii electrice
Uzina din Craiova a crescut semnificativ în ultimii doi ani: numărul angajaților a ajuns la 6.365 la finalul anului precedent, cu aproape 800 mai mulți decât în anul anterior. Ford Otosan a alocat resurse pentru modernizarea liniilor de producție, extinderea capacității până la un potențial de 300.000 de vehicule pe an și pentru integrarea asamblării de vehicule electrice. În prezent, unitatea are și o linie internă de asamblare a bateriilor, instalată în secția de motoare, element esențial pentru tranziția către mobilitate electrică.
Previziuni de producție și riscuri de piață
Compania estimează pentru anul curent o producție similară celei din anul precedent, între 240.000 și 260.000 de autovehicule, în timp ce exporturile sunt anticipate la 200.000–220.000 de vehicule, valoare care ar depăși 5 miliarde de euro. Totuși, volumele pot varia în funcție de factorii de piață, precum ajustările sau întârzierile în finanțarea programelor naționale de stimulare (de exemplu Programul Rabla).

Impact asupra infrastructurii și lanțurilor logistice
Din perspectiva transportului și logisticii, consolidarea producției auto la Craiova pune presiune și creează oportunități pentru infrastructură: drumuri regionale și coridoare de export, legături feroviare eficiente către porturi și aeroporturi, precum și dezvoltarea capabilităților logistice intermodale. Autoritățile și operatorii privați sunt provocați să asigure conectivitate rutieră și feroviară de calitate pentru a susține fluxuri de marfă ridicate și a reduce timpii de tranzit spre portul Constanța și alte huburi de export.
Politici guvernamentale și reglare
Premierul Bolojan a reafirmat suportul guvernamental pentru investițiile care stimulează competitivitatea și creșterea capacității de export. Discuțiile au atins teme legate de predictibilitate fiscală, facilități pentru investiții în tehnologie verde și colaborarea public‑privat pentru proiecte de infrastructură care suportă industria auto. Reprezentanții Ford Otosan au avut anterior discuții și cu lideri parlamentari pentru a asigura un dialog continuu pe teme legislative și de reglementare.
Siguranță, mediu și tranziția către mobilitate sustenabilă
Modernizarea liniilor de producție și introducerea asamblării de baterii au implicații semnificative pentru siguranța industrială și pentru impactul asupra mediului. Compania și autoritățile trebuie să gestioneze deșeurile electrice, reciclarea bateriilor și riscurile asociate cu producția în serie. Investițiile în tehnologii mai curate și reducerea amprentei de carbon rămân elemente cheie pentru acceptabilitatea socială și conformitatea cu reglementările europene privind mediu și siguranță.
Relevanța economică și socială
Fabrica din Craiova este un motor regional de creștere economică: creează mii de locuri de muncă directe și indirecte, generează valoare adăugată industrială și susține industrii conexe din sectorul logistic, furnizori auto și servicii. Consolidarea exporturilor contribuie la balanța comercială și la atragerea de investiții străine directe. Pe termen lung, adaptarea lanțurilor de aprovizionare și investițiile în infrastructură vor determina competitivitatea regiunii în tranziția către mobilitate electrică și sisteme integrate de transport.
Sursa: profit
Comentarii