3 Minute
Ministerul de Interne propune digitalizarea gestionării accidentelor ușoare
Ministerul Afacerilor Interne a lansat o propunere de modificare a procedurilor pentru accidentele rutiere ușoare: situațiile în care conducătorii își avariază singuri autovehiculele sau le găsesc deteriorate de copaci doborâți de furtuni ori țurțuri ar urma să fie rezolvate direct prin asigurători, fără a mai necesita autorizație de reparație emisă de poliție. Potrivit șefului Poliției Rutiere, Bogdan Oproiu, aproximativ 30% din incidentele ușoare ar putea fi preluate de inspectori de daună sau de companiile de asigurări, reducând astfel aglomerarea birourilor de accidente ușoare.
Aplicație online și mutarea resursei umane în teren
Propunerea prevede o aplicație online gestionată de asigurători pentru raportarea și evaluarea daunelor minore. Măsura ar elibera timp în birouri, permițând redistribuirea unor polițiști în patrulare și intervenție rutieră. Conform estimărilor, anul trecut au fost aproape 90.000 de accidente ușoare la nivel național, dintre care o treime în București.
Avantaje și provocări pentru piața asigurărilor
Brokerii și asigurătorii susțin că schimbarea are avantaje — dezvoltarea serviciilor de brokeraj automatizat și accesul mai rapid la despăgubiri —, dar și dezavantaje: un volum de muncă mai mare pentru companii și necesitatea consolidării capacității de evaluare a daunelor, a declarat Marius Constantinescu, broker de asigurări.

Impact asupra traficului, transportului public și infrastructurii
Deși modificarea vizează accidente ușoare, implicațiile asupra mobilității sunt reale. Reducerea timpului de blocaj pentru șoferi ar putea diminua coziile și timpii de întârziere pentru trafic rutier, beneficii care se reflectă și în rețeaua de transport public (autobuze, tramvaie sau metrou) prin fluidizarea circulației pe arterele aglomerate. În plus, degrevarea poliției din birouri poate crește capacitatea de supraveghere pe drumuri naționale și în zonele cu proiecte majore de infrastructură rutieră, feroviară sau portuară.
Securitate, mediu și relevanță economică
Digitalizarea proceselor poate reduce emisiile generate de deplasările inutile la sediile poliției și grăbește reparațiile, contribuind indirect la siguranța rutieră și la reducerea riscului unor incidente secundare. Pentru sectorul logistic și pentru transportul de marfă, fluidizarea traficului în orașe reduce costurile de timp și combustibil. Totuși, autoritățile și asigurătorii trebuie să asigure transparența, protecția datelor și accesul facil la servicii pentru toți participanții la trafic.
Ce rămâne la birourile de accidente ușoare
Birourile de Accidente Ușoare nu vor fi desființate: vor rămâne responsabile pentru cazurile în care părțile nu convin asupra vinovăției, pentru incidente cu mai mult de două vehicule implicate sau pentru alte situații complexe care solicită constatări oficiale. Măsura propusă urmărește un echilibru între eficiență administrativă, siguranță rutieră și continuitatea serviciilor oferite cetățenilor.
Sursa: profit
Comentarii