5 Minute
Mercedes-Benz a anunțat demararea producției în serie a noului VLE, un vehicul comercial dezvoltat pe arhitectura modulară VAN.EA, în uzina sa din Vitoria, Spania, în timp ce sistemele de propulsie electrice destinate acestor modele sunt fabricate la Sebeș, România. Producția pre-serie a început deja, iar fabrica din Vitoria a fost modernizată pentru a susține tranziția către vehicule electrice. Investițiile lansate în 2022 au inclus o linie nouă de asamblare în Sebeș, menită să livreze motoare electrice pentru gama de vehicule comerciale Mercedes.
Detalii despre model și platformă
Noul Mercedes VLE este conceput atât pentru versiuni de marfă, cât și pentru pasageri, cu capacitatea de a oferi până la opt locuri în variante familiale sau microbuze de lux. Modelul va fi produs în paralel cu Clasa V, Vito și eVito, iar constructorul a decis menținerea flexibilității: VLE va fi disponibil atât ca vehicul complet electric, cât și cu motoare cu ardere internă, în funcție de cererea pieței. O premieră importantă pentru segmentul LCV este introducerea sistemului de operare MB.OS pentru controlul și infotainmentul vehiculului, oferind conectivitate extinsă și posibilități de actualizări over-the-air (OTA).
Impact asupra infrastructurii și logisticii
Producția și distribuția noilor vehicule electrice și a modulelor de propulsie creează nevoi suplimentare pentru infrastructura de transport și logistică. Componentele produse la Sebeș vor fi validate printr-un lanț logistic care implică atât transport rutier, cât și feroviar, porturi și aeroporturi pentru livrări internaționale. Modernizarea fabricilor impune coordonare cu proiecte locale și regionale de infrastructură, cum ar fi accesul rutier pentru camioane, legături feroviare pentru marfă și capacități portuare pentru importul/ exportul de baterii și componente electronice sensibile.

Coridoare de încărcare și rețea de alimentare
Electrificarea flotelor comerciale necesită o rețea de stații de încărcare robustă, inclusiv soluții pentru încărcare rapidă la hub-uri logistice, centre de distribuție și parcări urbane. Autoritățile și operatorii de infrastructură trebuie să coordoneze proiecte pentru realizarea coridoarelor de alimentare, conexiuni la rețeaua electrică și integrarea cu infrastructura de transport public și logistic.
Relevanță pentru transportul public și mobilitate urbană
Vehiculele comerciale electrice precum VLE pot deveni soluții utile pentru servicii de transport public la scară mică, pentru microbuze intermodale, shuttle-uri la aeroporturi și transport last-mile în mediul urban. Versiunile pentru pasageri pot completa rețelele de transport public, facilitând conexiuni între stații de tren sau tramvai și cartiere rezidențiale, reducând traficul și congestia pe artere aglomerate.

Politici guvernamentale și reglementări
Tranziția industrială anunțată de Mercedes vine pe fondul reglementărilor europene privind emisiile și al programelor naționale de stimulare a vehiculelor electrice. Producția din România este susținută indirect de politici care promovează electrificarea parcului auto, achizițiile publice verzi și sprijinul pentru investiții industriale. Deciziile privind infrastructura de încărcare, regimul fiscal pentru flote și regulamentele de siguranță vor influența ritmul de adoptare a modelelor electrice în sectorul logistic și transporturi urbane.
Siguranță, eficiență și impact de mediu
Trecerea la propulsie electrică reduce emisiile locale de CO2 și particule, contribuind la calitatea aerului în orașe și la obiectivele climatice naționale și europene. Noul VLE integrează tehnologii digitale care sporesc eficiența operațională, precum managementul energetic și sistemele avansate de asistență la condus. În plus, producția și reciclarea bateriilor, managementul ciclului de viață al componentelor și reducerea amprentei logistice sunt aspecte cheie pentru minimizarea impactului asupra mediului.
.avif)
Impact economic și social în România
Fabrica din Sebeș și facilitățile conexe din Cugir (Start Transmission) și alte centre de producție aduc locuri de muncă și dezvoltare economică regională. Proiectul a însemnat investiții semnificative și crearea unei noi linii de producție pentru motoare electrice, întărind rolul României în lanțul european de aprovizionare auto. Integrarea acestor fabrici în rețele logistice moderne stimulează și companiile locale de transport, serviciile de infrastructură și furnizorii de componente.
Siguranța locurilor de muncă și tranziția profesională
Pe măsură ce producția se orientează către electrificare, este esențială recalificarea forței de muncă și dezvoltarea competențelor digitale și în domeniul bateriilor. Colaborarea între companii, autorități locale și centre de învățământ tehnic poate facilita tranziția și reducerea riscului social în regiunile afectate.
Concluzie
Lansarea producției Mercedes VLE și fabricarea motoarelor electrice la Sebeș reprezintă o etapă importantă pentru electrificarea vehiculelor comerciale în Europa. Dincolo de avantajele tehnologice, succesul acestui demers depinde de dezvoltarea infrastructurii rutiere, feroviare și de încărcare, de politici publice coerente și de abordări durabile privind siguranța și impactul asupra mediului. Pentru sectorul de transport, logistică și mobilitate urbană, VLE poate deveni un instrument util în reducerea emisiilor, optimizarea traficului și modernizarea serviciilor de transport public și privat.
Sursa: profit
Comentarii