Plăcuțe de înmatriculare personalizate: licitații în România

Plăcuțe de înmatriculare personalizate: licitații în România

Comentarii

5 Minute

Un proiect de lege aflat în dezbatere la Parlament prevede introducerea în România a unui sistem de licitaţii pentru plăcuţe de înmatriculare cu combinaţii personalizate. Modelul urmează practici deja adoptate în numeroase ţări europene și asiatice, iar autorii propunerii stabilesc preţuri de pornire diferenţiate în funcţie de raritatea combinaţiei, între 500 şi 5.000 de euro.

Cum va funcționa mecanismul de licitare

Potrivit proiectului, după abrevierea judeţului, proprietarii de vehicule vor putea opta pentru combinaţii între 1 şi 5 caractere (litere şi cifre), cu sau fără spaţiu. Preţurile de pornire propuse sunt: 500 EUR pentru 5 caractere, 1.000 EUR pentru 4 caractere, 3.000 EUR pentru 2 caractere şi 5.000 EUR pentru un singur caracter (ex.: B 1). Procedura ar urma să se desfăşoare printr-o platformă online, unde combinaţia selectată ar fi publicată şi supusă licitaţiei timp de cinci zile; adjudecatarul va fi oferta cea mai mare.

Inspirat din pieţe internaţionale, cu precauţii locale

Plăcuţele personalizate au devenit în multe state simboluri de statut; în Dubai, un număr a depăşit cifre colosale la licitaţie. Jurnalişti auto şi analiști locali apreciază că fenomenul are și o componentă psihologică a diferenţierii sociale, însă România ar urma să aplice criterii legislative pentru a evita excesele.

Restricţii şi criterii de selecţie

Libertatea de alegere va fi mai mare comparativ cu actualele reguli, însă proiectul prevede restricţii stricte. Nu vor putea fi aprobate combinaţii cu conţinut obscen, ofensator, politic, religios sau rasist, nici denumiri care pot fi asociate instituţiilor publice (ex.: SRI, MAI, POL, DEP, GUV). De asemenea, combinaţiile greu de citit sau care pot crea confuzii în trafic (de ex. "III" sau "OOO") vor fi excluse. Drept referinţă, Direcţia Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) are deja o listă de peste 1.500 de combinaţii interzise, precum BOU, JEG, JAF, GAY sau PIX.

Costuri actuale și regimul plăcuțelor interzise

În prezent, şoferii pot solicita numere preferenţiale prin plata unei taxe modeste la DRPCIV — 45 lei — la care se adaugă costul plăcuţelor fizice (de exemplu, 40 lei pentru două plăcuţe standard). Cei care deţin în prezent plăcuţe considerate interzise pot continua să le utilizeze până la vânzarea sau radierea maşinii, însă nu le pot transfera pe alte vehicule.

Impact asupra infrastructurii și transportului public

Iniţiatorii susţin că veniturile obţinute din licitaţii vor fi virate la bugetul de stat, iar aceste încasări pot fi redirecţionate către proiecte de infrastructură — reabilitarea de drumuri, dezvoltarea de căi ferate, modernizarea aeroporturilor și porturilor sau susţinerea transportului public (autobuze, tramvaie, metrou). Pentru sectorul logistic și lanţurile de aprovizionare, fondurile suplimentare pot contribui la modernizarea coridoarelor de transport și la reducerea costurilor de trafic concediat de infrastructură deficitare.

Securitate, mediu și reglementări

Autorii propunerii subliniază importanţa unor reguli clare pentru siguranţa rutieră: plăcuţele trebuie să rămână uşor de citit pentru poliţie, camere de trafic şi utilizatori, pentru a evita potenţiale pericole sau confuzii care afectează fluxul de trafic. De asemenea, alocarea fondurilor către proiecte de transport public și infrastructură poate avea efecte benefice asupra mediului prin reducerea emisiilor (mai puţin trafic individual dacă investiţiile susţin alternativa transportului public) și prin promovarea soluţiilor de mobilitate durabilă.

Relevanță economică și socială

Pe lângă valoarea estetică sau de statut, sistemul de licitaţii poate genera venituri semnificative pentru stat, care pot fi reinvestite în infrastructură şi mobilitate. În plan social, măsura poate genera discuţii privind echitatea (accesul la combinaţii exclusive) şi despre modul în care resursele astfel obţinute vor fi folosite: pentru proiecte locale, investiţii publice sau asistenţă socială. În fine, proiectul implică şi aspecte administrative: digitalizarea procesului de licitaţie, transparenţă în alocare şi armonizare cu reglementările DRPCIV.

Rămâne de urmărit forma finală a actului normativ şi mecanismele de control care vor garanta că licitaţiile nu afectează siguranţa rutieră, iar încasările sprijină real proiectele de infrastructură, transport public şi logistică din România.

Sursa: playtech

Lasă un Comentariu

Comentarii