Dacia 1310 și „Zâmbetul lui Iliescu”: O Istorie Unică în Industria Auto Românească

Dacia 1310 și „Zâmbetul lui Iliescu”: O Istorie Unică în Industria Auto Românească

2025-08-06
0 Comentarii Andreea Popescu

5 Minute

De ce Dacia 1310 a fost denumită și „Zâmbetul lui Iliescu”. Povestea ultimului model produs la Mioveni Citeşte întreaga ştire: De ce Dacia 1310 a fost denumită și „Zâmbetul lui Iliescu”. Povestea ultimului model produs la Mioveni

Dacia 1310, ultima versiune lansată în 1999, a căpătat celebra poreclă „Zâmbetul lui Iliescu” cu aproximativ 25 de ani în urmă, în timpul unui protest al muncitorilor de la uzina din Mioveni. Acest automobil, deși se află astăzi în categoria modelelor de colecție, rămâne un simbol al industriei auto românești și al unei etape semnificative din istoria recentă a țării.

Contextul și originea poreclei „Zâmbetul lui Iliescu”

Ultima versiune a Daciei 1310, lansată la finalul anilor ’90, a fost supusă unui facelift care a atras atenția prin forma farurilor și a grilei frontale. Potrivit publicației Adevărul, liniile feței ar fi amintit de expresia președintelui Ion Iliescu. De aici și denumirea inedită. În anul 2000, când angajații Dacia au protestat la Mioveni din cauza salariilor reduse, unii muncitori au remarcat faptul că „mașinile pe care le fabrică zâmbesc ca Iliescu, iar ei nu au ce să mănânce”. Astfel, porecla „Zâmbetul lui Iliescu” a prins repede amploare și a rămas în memoria colectivă.

Citeşte întreaga ştire: De ce Dacia 1310 a fost denumită și „Zâmbetul lui Iliescu”. Povestea ultimului model produs la Mioveni

Istoria și evoluția Daciei 1310

Modelul Dacia 1310 a fost construit între 1979 și 2004, fiind succesorul renumitei Dacii 1300. Împreună, cele două modele s-au bucurat de un succes remarcabil, atingând o producție cumulată de peste 2,2 milioane de unități. Dacia 1310 a disponibilizat atât versiuni berlină, cât și variante break (popularizate pentru spațiul generos). De asemenea, au existat derivate cu hayon (1320 și 1325 Liberta), camionetă (Pick-Up) și chiar un coupé sportiv (Dacia Sport).

Faceliftul din 1999

Versiunea introdusă în 1999 păstra aceeași platformă tehnică de bază, dar aducea mici modificări la nivel vizual. Noutățile includ designul farurilor, o linie frontală ușor restilizată și mânere de uși împrumutate de la modelul Dacia Nova. Deși aceste schimbări erau minime, ele au reușit să ofere un suflu nou automobilului, menținându-i prezența în piață pentru încă o perioadă. În plus, acest facelift a pregătit terenul pentru modificările ulterioare care aveau să fie aplicate altor modele ale gamei Dacia.

Specificații, design și performanță

Dacia 1310 avea la bază motorul clasic de 1.4 litri, cu o putere modestă și un consum rezonabil pentru perioada respectivă. Cu toate acestea, performanțele sportive nu au fost niciodată punctul forte al acestui model, accentul fiind pus pe fiabilitate și costuri accesibile de exploatare. Designul exterior, recunoscut pentru liniile simple și pentru grila frontală distinctivă, a contribuit la popularitatea automobilului în special în rândul șoferilor care căutau o soluție practică și economică.

Piața auto și poziționarea comercială

În anii ’90, competiția pe piaţa auto românească a crescut semnificativ, iar Dacia 1310 început să resimtă presiunea brandurilor străine. Pentru a contracara aceste provocări, constructorul de la Mioveni a efectuat ajustări la nivel de design și confort. Autovehiculul a rămas însă o alegere bugetară, cu un preţ redus şi cu piese de schimb uşor de găsit. Strategia a vizat menţinerea cotei de piaţă prin sublinierea atributelor practice şi a costurilor mici de întreţinere.

Ultimii ani de producție și dispariția numelui 1310

Între 2001 și 2002, Dacia a lansat o serie specială „dedicație” menită să mențină interesul clienților. Tot în acea perioadă, numele 1310 a fost înlocuit cu denumirile mai simple de „Berlină” și „Break”. Cu toate acestea, vânzările versiunii Berlină au început să scadă, mai ales după apariția modelului SuperNova, care oferea un design modernizat și un motor mai eficient. În schimb, varianta Break a rămas atrăgătoare pentru clienții interesați de un portbagaj încăpător.

Citeşte întreaga ştire: De ce Dacia 1310 a fost denumită și „Zâmbetul lui Iliescu”. Povestea ultimului model produs la Mioveni

Dacia a inițiat în anul 2000 programul de înnoire a parcului auto, un precursor al programului Rabla din anii următori, fapt ce a contribuit la prelungirea ciclului de viață. În 2004, liniile de asamblare pentru versiunile Berlină și Break au fost oprite, iar ultima camionetă Pick-Up s-a fabricat în decembrie 2006. Aceasta a însemnat sfârșitul erei Dacia 1310, un model care a servit drept piatră de temelie a istoriei autohtone.

Succesorul și semnificația istorică

Odată cu introducerea Daciei Logan, constructorul român s-a îndreptat către o nouă etapă, caracterizată de tehnologie modernă și standarde de calitate superioare. Chiar dacă Dacia 1310 a părăsit fabrica oficial, nostalgia pentru acest model continuă să existe printre pasionații auto, iar porecla „Zâmbetul lui Iliescu” rămâne un capitol reprezentativ atât pentru istoria mărcii, cât și pentru contextul social al României din perioada respectivă.

Ion Iliescu și ultimul său drum

Ion Iliescu, fostul președinte al României, a murit marți, 5 august 2025, la vârsta de 95 de ani. Acesta era internat la Spitalul „Agrippa Ionescu” din București din data de 9 iunie și s-a confruntat cu probleme de sănătate care s-au agravat din cauza complicațiilor pulmonare. Înmormântarea sa a fost programată pentru joi, 7 august 2025, la Cimitirul Ghencea 3 din București, iar ceremonia de înmormântare a avut loc într-un cadru restrâns, în prezența familiei și a persoanelor apropiate. Autoritățile au declarat ziua de 7 august drept zi de doliu național, pentru a-i aduce un ultim omagiu unui personaj central din viața politică postdecembristă.

Citeşte întreaga ştire: De ce Dacia 1310 a fost denumită și „Zâmbetul lui Iliescu”. Povestea ultimului model produs la Mioveni

Astfel, Dacia 1310 rămâne nu doar un vehicul emblematic pentru generații întregi de români, ci și un simbol al transformărilor prin care a trecut societatea românească. Porecla „Zâmbetul lui Iliescu”, născută într-un moment de tensiune socială, reflectă o bucată de istorie aparte, ancorată în trecutul auto și politic al României. Chiar dacă nu mai este produsă, Dacia 1310 și-a câștigat locul meritat în patrimoniul național, iar popularitatea sa rămâne vie în amintirile tuturor iubitorilor de automobile.

Sursa: libertatea

Salut! Sunt Andreea și urmăresc tot ce e nou în lumea auto – de la lansări internaționale la schimbări locale. Îmi place să țin comunitatea informată, clar și rapid.

Comentarii

Lasă un Comentariu