4 Minute
Dacia Spring, primul automobil electric al brandului, a reușit să capteze atenția în întreaga Europă datorită prețului accesibil și a subvențiilor oferite pe diverse piețe. Cu toate acestea, în România, sprijinul financiar pentru vehiculele electrice a fost amânat, lucru care influențează direct vânzările producătorului și pune sub semnul întrebării competitivitatea acestui model pe piața auto locală.
Subvențiile pentru Dacia Spring în Europa
Datorită sumelor considerabile oferite de guvernele unor țări europene, Dacia Spring reușește să se impună ca o opțiune competitivă pentru cei care vor să treacă la propulsia electrică. Franța, una dintre cele mai mari piețe auto din Uniunea Europeană, oferă în acest moment cea mai mare subvenție pentru cumpărarea modelului Spring, făcându-l astfel mai ieftin decât unele modele chinezești concurente. Spania și Marea Britanie au, la rândul lor, programe de subvenționare, un exemplu clar fiind reducerea prețului de la aproximativ 17.890 de euro la 8.557 de euro în cazul Spaniei.
Și alte state europene, precum Polonia, Portugalia, Austria și Belgia (exclusiv în Flandra), oferă stimulente similare. Lista țărilor care sprijină achiziția de vehicule electrice continuă cu Croația, Cipru, Republica Cehă (doar pentru anumite autorități publice), Estonia, Grecia, Ungaria, Irlanda, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Slovenia și Islanda. Vânzările Daciei Spring în aceste regiuni sunt influențate de bugetele disponibile, care de multe ori sunt limitate și pot acoperi un număr redus de mașini.
Țările unde nu există subvenții
Pe de altă parte, în Germania și Italia, Dacia Spring nu beneficiază, momentan, de niciun program semnificativ de sprijin. În Italia există doar o posibilă contribuție minoră provenită din „certificate albe”, dar nu reprezintă un ajutor substanțial pentru cumpărători. În Suedia, există planuri de reluare a unui program de subvenții, însă doar pentru vehicule comerciale, nefiind inclus și segmentul autoturismelor personale.
Impactul asupra pieței din România
În România, programul Rabla, responsabil cu subvenționarea vehiculelor noi și electrice, a fost amânat până în toamna acestui an, iar la reluare, fondurile ar putea fi reduse. Această situație a avut un efect negativ asupra vânzărilor pe piața locală, care este totuși esențială pentru Renault Group. Noul vicepreședinte pentru vânzări și marketing Dacia, Frank Marotte, a subliniat că amânarea stimulentelor guvernamentale a generat o dificultate suplimentară și o scădere a vânzărilor, întrucât mulți clienți preferă să aștepte reluarea programului.
Specificațiile și performanța Daciei Spring
Pe plan tehnic, Dacia Spring este un model urban, echipat cu un motor electric care dezvoltă aproximativ 44 CP și o baterie ce asigură o autonomie de peste 200 km în regim mixt (în funcție de stilul de condus și condițiile meteo). Designul compact și greutatea redusă o fac ușor de manevrat și economică la întreținere, fiind astfel preferată de șoferii care au nevoie de un autovehicul practic, fără costuri mari de rulare.
Poziționarea pe piață și concurența
Cu un preț de listă care poate scădea considerabil atunci când sunt aplicate subvențiile, Dacia Spring se remarcă prin accesibilitate și un nivel de echipare suficient pentru rularea zilnică. Totuși, competiția pe segmentul mașinilor electrice mici se extinde, mai ales în țările unde sprijinul acordat de stat face diferite modele foarte atractive. Comparativ cu autovehiculele electrice provenite din China, Dacia Spring rămâne, în unele piețe, opțiunea cu cel mai mic preț la cumpărare, ceea ce explică succesul modelelor comercializate până acum.
Programul Rabla – cum funcționează
Programul Rabla Clasic și Rabla Plus sunt instrumentele prin care Guvernul României sprijină reînnoirea parcului auto. Eco-tichetele emise în cadrul programului pot fi folosite la achiziția autovehiculelor noi, mai puțin poluante sau electrice.
• Rabla Clasic este destinat cumpărării de mașini noi cu motor termic sau hibride, oferind un bonus pentru cei care predau un vehicul vechi. • Rabla Plus se axează pe susținerea achiziției de mașini electrice și plug-in hybrid, primă de casare fiind mai mare (până la 37.000 de lei pentru mașinile electrice, conform planului valabil până în 2025).
Momentan, programul Rabla 2025 este suspendat, iar conform Administrației Fondului pentru Mediu, se așteaptă clarificări privind bugetul și calendarele de implementare. O eventuală relansare cu sume diminuate ar putea micșora și mai mult avantajul de preț al Daciei Spring.
Viitorul: noua generație Spring în 2026
În pofida obstacolelor, Dacia Spring continuă să fie un reper în segmentul vehiculelor electrice. În prima jumătate a acestui an, s-au comercializat aproape 20.000 de unități, înregistrând o creștere de peste 60% față de anul anterior. În plus, Dacia are planuri să lanseze o nouă generație Spring în 2026, cu producția mutată în Europa, pentru a consolida poziția brandului în acest segment competitiv.
Prin urmare, Dacia Spring rămâne un factor de schimbare pe piața mașinilor electrice, în special în țările unde subvențiile statului fac achiziția mult mai atractivă. Deși în România lucrurile nu sunt încă așezate, se așteaptă ca revigorarea programului Rabla să ofere o nouă perspectivă și să mențină Spring drept una dintre cele mai populare opțiuni electrice pentru șoferii români.
Sursa: libertatea

Comentarii