6 Minute
Amenda pe care o pot primi șoferii care ascultă muzică la maxim în mașină Citeşte întreaga ştire: Amenda pe care o pot primi șoferii care ascultă muzică la maxim în mașină
Începând cu anul 2025, șoferii din România care obișnuiesc să asculte muzică la un volum ridicat în mașină pot fi sancționați financiar și cu puncte de penalizare, conform noilor prevederi din Codul Rutier 2025. Producătorii auto pun tot mai mult accent pe sisteme de infotainment performante, iar unele modele de autoturisme dispun deja de sisteme audio premium, ceea ce tentează șoferii să crească volumul până la niveluri extreme. Astfel, legislația rutieră vizează protejarea siguranței în trafic și reducerea accidentelor cauzate de neatenție.
Citeşte întreaga ştire: Amenda pe care o pot primi șoferii care ascultă muzică la maxim în mașină
Sancțiuni aspre pentru șoferii care dau muzica prea tare
Din anul 2025, șoferii care lasă muzica la maxim în trafic riscă amenzi cuprinse între 810 și 1.012 lei, plus până la 5 puncte de penalizare, așa cum este prevăzut în Codul Rutier 2025. Șoferii care își echipează vehiculele cu sisteme audio de ultimă generație—cum ar fi amplificatoare puternice, subwoofere de mari dimensiuni sau boxe de performance—trebuie să fie conștienți că, pe lângă beneficiul calității sunetului, există și riscul de a încălca legea dacă volumul devine deranjant pentru trafic.
În situațiile în care un conducător auto persistă în acest obicei și primește mai multe amenzi, sancțiunile pot duce chiar la suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile. Această măsură este menită să descurajeze comportamentul care afectează siguranța celorlalți participanți la trafic.
Ce spune Codul Rutier 2025
Conform articolului 100, alineatul 1, punctul 10 din Codul Rutier 2025, este considerată contravenție „efectuarea unei activități de natură a distrage atenția de la conducere ori folosirea instalațiilor de sonorizare la un nivel de zgomot care afectează deplasarea în siguranță a lui și a celorlalți participanți la trafic”.
Principala grijă a legiuitorilor este ca volumul exagerat să nu împiedice șoferul să perceapă semnalele acustice—precum claxoanele ori sirenele—și să nu afecteze concentrarea în timpul condusului. Cu toate acestea, o amendă poate fi aplicată numai dacă polițistul rutier aude cu propriile urechi muzica excesiv de puternică. Altfel spus, agenții trebuie să constate direct contravenția la fața locului.
Creșterea punctului de amendă și impactul în 2025
Punctul de amendă a crescut semnificativ la începutul anului 2025, odată cu majorarea salariului minim. Astfel, valoarea unui punct de amendă a urcat de la 165 lei (în 2024) la 202 lei, ceea ce înseamnă amenzi considerabil mai mari pentru șoferii care ignoră reglementările de siguranță.
Această modificare afectează direct toate clasele de sancțiuni, inclusiv clasa a II-a, în care se încadrează abaterile privind volumul ridicat al muzicii. Deși sistemele audio performante sunt un atu pentru pasionații auto, cei care își doresc o experiență acustică de vârf trebuie să țină cont și de noile realități legislative.
Citeşte întreaga ştire: Amenda pe care o pot primi șoferii care ascultă muzică la maxim în mașină
Aspecte privind constatarea contravenției
Potrivit articolului 109, alineatul 1 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002, cu modificările ulterioare, „abaterile rutiere pot fi constatate personal de către agentul de poliție rutieră, în calitate de agent specializat al statului în supravegherea traficului rutier.” Cu alte cuvinte, dacă un agent de poliție rutieră consideră că muzica din mașină este prea tare și că acest lucru periclitează siguranța, șoferul poate fi sancționat.
Mai mult, conform alineatului 2 al aceluiași articol, constatarea contravențiilor se poate face și cu ajutorul mijloacelor tehnice certificate sau omologate și verificate metrologic: • Camere video montate pe mașinile de poliție; • Dispozitive audio-video din dotarea agenților; • Alte echipamente de înregistrare utilizate în mod legal de autorități.
„Constatarea contravențiilor se poate face și cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate și verificate metrologic.”
Dacă muzica este percepută de agent ca fiind la un volum ce împiedică atenția șoferului sau auzirea semnalelor din trafic, acesta poate aplica direct sancțiunea. Nu e necesară nicio sesizare din partea altor participanți la trafic, iar prevederile de la art. 109^3 (privind necesitatea unor probe video date de martori) nu se aplică în astfel de situații.
Pericolele și motivele pentru care muzica dată la maxim este riscantă
Multe autoturisme moderne, în special cele din segmentul premium, oferă sisteme de sunet avansate, cu numeroase funcții de reglare a frecvențelor, egalizare automată și asistență vocală. Aceste caracteristici pot transforma orice vehicul într-un mic studio mobil. Totuși, muzica ascultată la volum ridicat poate împiedica șoferii să audă:
• Claxoanele vehiculelor din jur; • Sirenele ambulanțelor, poliției sau pompierilor; • Semnalele acustice de avertizare (de exemplu, frânări bruște).
Ascultarea muzicii prea tare nu numai că distrage atenția conducătorului auto de la drum, ci și sporește riscul de accidente grave. Șoferii care nu pot reacționa la timp la evenimente neprevăzute—cum ar fi un alt autoturism care frânează brusc, un pieton care traversează inopinat sau un vehicul de intervenție care se apropie—pun în pericol atât pasagerii, cât și ceilalți participanți la trafic.
Specificații și design moderne vs. practicile legale
Industria auto a investit masiv în tehnologia sistemelor audio, oferind modele special concepute pentru a reda un sunet de înaltă calitate în habitaclu. Unele mărci premium se laudă cu sisteme de sunet dezvoltate în parteneriat cu branduri cunoscute în domeniu Hi-Fi, pentru a asigura o experiență imersivă pe timpul condusului.
Totuși, chiar dacă designul interior al unor modele de mașini permite perfect un sunet clear și puternic, volumul excesiv rămâne responsabilitatea șoferului. Elementele de perfomanță audio sunt un avantaj de piață, dar numai în măsura în care sunt folosite cu moderație. În caz contrar, se transformă într-un veritabil factor de risc.
Comparații și tendințe de piață
Pe piața europeană, restricțiile privind volumul muzicii la volan încep să fie discutate tot mai des. Dacă în țări precum Germania sau Franța există deja sfaturi și avertismente, dar sancțiunile rămân mai permisive, România a aplicat un set de măsuri mai clare și mai stricte în Codul Rutier 2025. Astfel, șoferii români ar trebui să fie mai atenți la cât de puternic răsună playlistul preferat în timpul deplasărilor.
Ce riști dacă ignori legea
În afara amenzii și a punctelor de penalizare, șoferii care adună prea multe sancțiuni pot ajunge la: • Suspendarea permisului pentru 30 de zile la acumularea a 15 puncte; • Posibil dosar penal în caz de accident provocat din neglijență.
Fie că îți place să conduci un model sportiv de înaltă performanță sau un SUV de familie, legile rutiere sunt aceleași pentru toți. Menținerea unui volum rezonabil de muzică te ajută să eviți penalizările și să rămâi în siguranță.
Citeşte întreaga ştire: Amenda pe care o pot primi șoferii care ascultă muzică la maxim în mașină
Concluzii
Deși tentante și disponibile pe tot mai multe modele de autoturisme, sistemele audio performante necesită responsabilitate. Noile sancțiuni prevăzute de Codul Rutier 2025 sunt menite să îi determine pe șoferi să fie mai atenți la mediul înconjurător și să asigure că traficul răspunde prompt și corect la situații neprevăzute.
Experiența de condus rămâne, în definitiv, un amestec de plăcere, siguranță și respect față de ceilalți. Prin urmare, dacă vrei să eviți amenzi usturătoare și riscul de suspendare a permisului, reglează volumul muzicii la un nivel care să nu îți afecteze concentrarea și să nu îi deranjeze pe ceilalți participanți la trafic.
Sursa: libertatea

Comentarii