9 Minute
BMW pulls the plug on the Z4 — the final chapter
BMW a confirmat încetarea producției modelului Z4 după 23 de ani, trimițând roadsterul cu două locuri în paginile istoriei auto printr-o ediție aniversară Final Edition. Pentru pasionații de condus care au crescut cu emoția decapotabilelor și cu sunetul caracteristic al motoarelor inline, Z4 a fost mai mult decât un model de nișă — un automobil sport compact care a păstrat spiritul „vânt în păr” în condițiile în care showroomele au fost acaparate tot mai mult de crossover-e și SUV-uri.
How it all began: the first-generation Z4 (E85/E86)
Lansat în 2002 ca succesor spiritual al modelului Z3, Z4 de prima generație a reconfirmat competențele BMW în segmentul roadsterelor mici. Compact, ușor și orientat către șofer, E85/E86 a subliniat dinamica și implicarea la volan: poziție joasă a scaunului, aripi proeminente, porte-à-faux scurte și o siluetă curbată indicau ADN-ul pur al unei mașini sport.

Dimensiunile erau modeste — aproximativ 4.090 mm lungime, 1.780 mm lățime și 1.300 mm înălțime — cam de mărimea unui hatchback obișnuit, dar cu mult mai mult accent pe performanță și agilitate. Habitaclul respecta schema cunoscută a BMW, centrată pe șofer; chiar și versiunile de bază includeau volane sportive îmbrăcate în piele și scaune cu tamburi laterali pronunțați. Tehnologia era simplă și orientată către scop: epoca casetelor fusese în mare parte încheiată, CD player-ele și comenzile intuitive preluând prioritatea.
Gama de motorizări varia de la un motor în linie cu patru cilindri de 2,0 litri până la motoare în șase cilindri în linie pentru versiunile mai performante. Opțiunile de transmisie includeau cutii manuale cu cinci și șase trepte, automatele clasice și sistemul SMG (o cutie manuală automatizată) din prima fază a tehnologiei BMW. Primele vânzări au confirmat pariul BMW: aproape 23.000 de Z4 vândute în Europa în primul an și peste 20.000 de unități alocate pieței americane construite la Spartanburg vândute în primul an complet — performanțe remarcabile pentru un roadster de nișă.
The coupe arrives and the end of the first chapter
Până la mijlocul anilor 2000 BMW a adăugat o versiune coupe — o decizie dictată de cererea pentru o alternativă mai practică în toate condițiile meteorologice, dar păstrând rafinamentul. Primul ciclu de producție s-a încheiat în august 2008, cu aproape 198.000 de Z4 vândute la nivel mondial (în jur de 181.000 roadster și circa 17.000 coupe). Stilistica modelului a trecut prin mâinile mai multor designeri notabili și, deși opiniile au variat, Z4 a păstrat mereu caracterul sportiv recognoscibil.

Two-in-one: second generation (E89) and the retractable hardtop
Generația E89 din 2009 a marcat o schimbare de direcție: un singur corp, două stări. BMW a renunțat la separarea coupe/roadster și a introdus un plafon retractabil tip hardtop cu o structură ușoară, din două piese din aluminiu, care se plia în aproximativ 20 de secunde. E89 a crescut ușor ca lungime și lățime, îmbunătățind spațiul la interior și nivelul de finisare, în timp ce dinamica pe puntea spate a rămas esențială.
Opțiunile de motoare au inclus unități cu șase cilindri, aspirate natural sau cu turbocompresor, care dezvoltau puteri notabile — în varfurile de gamă ajungând în jurul a 306 CP în anumite variante sDrive. Cutii de viteze mai sofisticate au fost introduse: o automată cu șapte trepte, urmată de o automată ZF cu opt trepte și, pe anumite versiuni, o cutie cu dublu ambreiaj Getrag. Producția acestei generații a avut loc la Regensburg, Germania, marcând astfel o schimbare geografică importantă în cadrul lanțului de fabricație.
G29: modern revival with a soft-top and shared DNA
Dezvăluit la Pebble Beach în 2018, generația a treia, G29, a adus o reinterpretare modernă: construcție mai ușoară, distribuție a greutății aproape 50:50 și revenirea la un plafon textil — mai rapid și mai ușor decât un hardtop pliat, aceasta se ridica sau se plia în doar zece secunde. Conceput de Calvin Luk, G29 a pus accent deliberat pe agilitate și simplitate, revenind la esența roadsterului sportiv compact.

Sub capotă, cumpărătorii puteau alege între o unitate turbo în patru cilindri de 2,0 litri, cu livrare rapidă a cuplului la turații joase, sau o unitate turbo în șase cilindri de 3,0 litri, pentru cei care urmăreau o tracțiune mai puternică și un sunet mai consistent. Opțiunile de transmisie au inclus o cutie manuală cu șase trepte destinată puriștilor care preferă implicarea completă, dar și o cutie automată cu opt trepte pentru confort și eficiență. Platforma și motoarele G29 sunt împărțite cu Toyota GR Supra (J29), rezultat al colaborării tehnice dintre BMW și Toyota, o asociere care a permis economii de scară și sinergii de inginerie. Producția s-a mutat la fabrica Magna Steyr din Austria, unde atât Z4, cât și Supra au fost asamblate, beneficiind de expertiza contractoarelor în producție low-volume, dar de înaltă calitate.
Sales, production and legacy highlights
- Vânzări în primul an în Europa (începutul anilor 2000): ~22.973 unități.
- Primul an complet pe piața SUA (alocație Spartanburg): ~20.169 unități.
- Total Z4 produse în prima generație: ~197.950 unități.
- Locații de producție de-a lungul timpului: Spartanburg (SUA) → Regensburg (Germania) → Magna Steyr (Austria).
The Final Edition: a fitting farewell
Pentru a încheia capitolul Z4, BMW a introdus Final Edition — un pachet limitat care îmbracă roadsterul în detalii exclusive. Final Edition include opțiunea de vopsire Frozen Matte Black, pachetul de exterior M high-gloss Shadowline, etriere M Sport și jante M cu dimensiuni mixte (19 sau 20 inch). Din punct de vedere mecanic, pachetul este oferit în varianta M40i, disponibil atât cu cutia automată cu opt trepte, cât și cu mult apreciata cutie manuală cu șase trepte, pentru entuziaști. Prețurile pornesc de la aproximativ 77.500 USD, poziționând ediția finală ca un obiect de colecție pentru fanii BMW care doresc un roadster modern capabil și cu transmisie manuală.
„Z4 a reprezentat întotdeauna senzații compacte, centrate pe șofer — o reamintire că nu orice BMW trebuie să fie un SUV.”

Why BMW is retiring the Z4
Decizia de a renunța la un model cu o bază pasionată de fani reflectă schimbări de piață mai largi. Decapotabilele și modele cu două locuri ocupă o cotă din ce în ce mai mică din vânzările totale, în timp ce electrificarea și modelele cu volum mare (crossovers, SUV-uri) atrag majoritatea investițiilor producătorilor. Dezvoltarea de vehicule speciale, cu volum redus, la standardele moderne de siguranță, emisii și electrificare este foarte costisitoare, astfel că mărcile rationalizează portofoliile pentru a concentra resursele acolo unde randamentul investiției este mai mare.
Cu toate acestea, atractivitatea durabilă a Z4 — designul ușor, dinamica cu tracțiune pe roțile din spate și disponibilitatea unei transmisii manuale — garantează că modelul va rămâne în memoria puriștilor și a colecționarilor. Pentru mulți entuziaști, Z4 a fost ultimul bastion al experienței autentice de condus sportive într-un segment în care majoritatea alternativelor au cedat terenul confortului și practicabilității de masă.
Final thoughts: the Z4’s place in BMW history
De la abordarea proaspătă a roadsterului din generația E85, la hardtop-ul ingenios retractabil al E89 și la revenirea modernă, ușoară, a lui G29, Z4 s-a adaptat la epoci diferite păstrând o promisiune esențială: condus captivant al unei mașini sport compacte. Final Edition este atât o celebrare, cât și un rămas-bun potrivit — o ultimă șansă pentru cumpărători să dețină un roadster BMW modern, apt pentru cei care preferă cutia manuală.
Pentru pasionați, moștenirea Z4 va trăi prin escapadele de weekend, prin exemplarele finale de colecție și prin ADN-ul împărtășit cu parteneri de performanță, precum Toyota Supra. Chiar dacă forțele pieței împing producătorii spre electrificare și vehicule mai mari, amintirea purității unui Z4 decapotabil va rămâne un reper în îndemânarea BMW pentru mașini sport compacte, orientate către șofer.

Quick highlights
- Generații: E85/E86 (2002), E89 (2009), G29 (2018).
- Trăsături cheie: tracțiune spate, cutii de viteze manuale disponibile, plafon textil la G29, versiune de performanță M40i.
- Final Edition: Frozen Matte Black, M Shadowline, frâne M Sport, jante mixte 19/20 inch, preț de start ~77.500 USD.
Fie că îl apreciați pe Z4 pentru stil, pentru sunetul motorului sau pentru șasiul tăios, roadsterul cu două locuri lasă în urmă un simbol: va exista întotdeauna un loc în cultura auto pentru decapotabile mici, orientate către șofer — chiar dacă ciclurile lor de producție se vor încheia la un moment dat. Istoria tehnică, performanțele, opțiunile de transmisie și parteneriatele de inginerie (cum este colaborarea cu Toyota) vor rămâne subiecte de interes pentru colecționari și jurnaliști auto, iar documentarea acestor elemente ajută la înțelegerea contribuției Z4 la evoluția mașinilor sport compacte în era modernă.
Sursa: autoevolution
Lasă un Comentariu